voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Rutger Barczuk en Dennis Bunschoten, zijn verantwoordelijk voor onder meer ‘Learning and Development’ binnen KPN
"De opleidingen van de LOI zijn – juist in deze tijd – zeer interessant"
Rutger Barczuk en Dennis Bunschoten, zijn verantwoordelijk voor onder meer ‘Learning and Development’ binnen KPN
Het vermogen van medewerkers om zich snel aan te kunnen passen aan nieuwe situaties wordt in deze snel veranderende wereld steeds belangrijker. Blijven ontwikkelen, is het credo. Telecombedrijf KPN voert een vooruitstrevend beleid ten aanzien van de ontwikkeling van personeel en won zelfs een global award voor Talent Development. Rutger Barczuk en Dennis Bunschoten, verantwoordelijk voor onder meer ‘Learning and Development’ binnen KPN, geven hun kijk op een thema dat iedereen aangaat: groei en ontwikkeling.
Rutger: “Een Leven Lang Leren, wat door de overheid gepromoot wordt, is natuurlijk belangrijk. Maar wij zien ook dat sommige mensen dat best spannend vinden. Ze krijgen te horen dat alles zo hard verandert en als je dat onzorgvuldig vertelt, kan dat ook verlammend werken. We willen mensen helpen zekerheid te vinden, juist in het veranderen. Dát het werk verandert, is eigenlijk onze nieuwe constante. De inhoud is steeds korter houdbaar. Wij geven sturing aan de richting die mensen op kunnen en besteden daarnaast veel aandacht aan ‘learning agility’: zorgen dat mensen steeds beter in staat zijn mee te bewegen met wat op hun pad komt.”
“Als je de mondiale trends bekijkt, dan zie je heel veel overeenkomstige uitdagingen. Zoals de arbeidsmarktkrapte op juist die domeinen die we met z’n allen nodig hebben. Wanneer je al weet dat over een tijd bepaalde banen verdwijnen en je realiseert je ook dat je op bepaalde domeinen groei wilt doormaken, dan is het noodzaak om de interne mobiliteit op gang te helpen. Zo ondersteun je mensen van een krimpdomein te ondersteunen naar een plek met een duurzame, toekomstbestendige positie.”
Iedereen die bij het telecombedrijf werkt, krijgt een persoonlijk budget om te besteden aan opleidingen. Medewerkers kunnen met laagdrempelige toetsen nagaan waar hun interesse ligt en daarnaast gaan ze periodiek met hun manager of HR-manager in gesprek over hun ontwikkeling.
Dennis: “Juist dat gesprek is zo belangrijk. Blijven overleggen met elkaar hoe je voorbereid bent op de toekomst.” Rutger vult aan: “Mijn droom op dat punt is dat we het volstrekt normaal gaan vinden om met elkaar te bespreken wat je volgende stap gaat zijn. Dat kan zijn: verzwaren in je huidige rol, meer senior zijn of doorgroeien naar een ander niveau binnen of buiten je discipline. En natuurlijk graag bij KPN, maar daarbuiten kan ook. Want ik geloof niet dat je mensen kunt houden als ze willen bewegen.”
Voor het opleiden van medewerkers werkt KPN onder andere samen met de LOI. “De breedte van het aanbod is voor ons heel aantrekkelijk,” verklaart Dennis de keuze voor de LOI. “We leggen bij de LOI ook de vraag neer hoe het studieaanbod goed aansluit bij de behoefte binnen KPN. Vooral in vorm. Het online, tijd en tempo-onafhankelijk studeren, vinden we interessant. Dat medewerkers de opleiding anytime, anywhere beschikbaar hebben.” Bloomville faciliteert het Learning Management Systeem van KPN dat alle opleidingen online ontsluit. “Maar”, zegt Dennis, “we houden zeker ook zelf met de LOI inhoudelijk contact. Op die manier kunnen we bespreken welke trends wij beide, KPN én de LOI, signaleren en hoe we elkaar daarin kunnen vinden.”