voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Als managing pharmacist bij apothekersgroep Botica di Servicio op Aruba, weet Anoeska Wever als geen ander hoe lastig het is om voldoende gekwalificeerde medewerkers te vinden. De regio kent nauwelijks opleidingsmogelijkheden en afgestudeerden verlaten niet zelden het eiland om elders te gaan werken. Tegelijkertijd groeit de vraag naar zorg. Hoe kan Botica di Servicio meegroeien? Anoeska ging op zoek naar een andere oplossing en legde contact met LOI Zakelijk. Inmiddels zijn al 12 medewerkers van Botica di Servicio op Aruba en Curaçao gestart met de erkende MBO-opleiding Apothekersassistent. ”Nu kan ik mensen een kans bieden die ze anders misschien niet hadden gekregen.”
”Ons bedrijf groeit. Het aantal inwoners stijgt, de vergrijzing neemt toe, het aantal toeristen neemt gigantisch toe en de kwaliteit die we willen uitdragen kost ook tijd. Tegelijkertijd komen nauwelijks nieuwe afgestudeerden op de arbeidsmarkt. We zaten gewoon vast! Daarom dacht ik op een gegeven moment: ‘ik ga eens met de LOI bellen om te horen wat zij kunnen doen.’ En het leuke was: zij waren meteen heel erg enthousiast om hier over mee te denken!”
”We hebben in ons bedrijf best wel wat mensen die graag willen doorgroeien of die door omstandigheden niet de opleiding hebben kunnen volgen die zij graag wilden doen. Zij werken nu bijvoorbeeld in het handverkoop-gedeelte of in het magazijn. Hoe mooi is het als ik hen die doorgroeimogelijkheden dan kan bieden? Het is in Nederland misschien heel normaal, maar als je hier bijvoorbeeld je gezinnetje hebt, kun je niet zomaar even een opleiding gaan doen in Nederland. Dat gaat gewoon niet. Deze mensen zijn dan ook zo blij dat ze nu deze kans krijgen. Dat is toch geweldig! “
”Er waren wel wat aanpassingen nodig, bijvoorbeeld in het curriculum. Ook hebben we voor een andere vorm gekozen. Normaal gesproken studeren mensen thuis en gaan ze pas in de loop van de opleiding op zoek naar een stageplaats. Maar deze mensen werken al bij ons, ze staan dus al op de werkvloer. Daarnaast hebben we Curaçao erbij betrokken. Er is door LOI een apart opleidingsplan voor ons geschreven en wij zijn sollicitatiegesprekken gaan voeren met geïnteresseerde medewerkers.”
”Bij de selectie van de mensen hebben we natuurlijk gekeken naar motivatie. Ook hebben we goed doorgesproken wat het in de praktijk betekent. Ik heb echt een tweejarige planning met mensen gemaakt. Hoeveel uur moet je gaan studeren? Je krijgt vier uur van ons, maar de rest moet thuis gebeuren. Is dat haalbaar voor jou en wat heb je dan nodig? Zo hebben we bijvoorbeeld extra ruimtes en waar nodig computers beschikbaar gesteld. Daarnaast moeten mensen voor sommige examens naar Nederland. Daar maken we dan gelijk een soort werkweek van. Dat is iets waar je rekening mee moeten houden. Wij betalen en faciliteren de opleiding, maar de medewerkers moeten er wel tijd in investeren.”
”Onze mensen kunnen natuurlijk niet voor contactdagen naar Nederland. Daarom verzorgen we de begeleiding grotendeels zelf. Zo geven we bijvoorbeeld zelf extra lessen. Om docent te kunnen zijn, moesten we als apothekers eerst een sollicitatiegesprek voeren met de LOI. Ik vind dat heel goed. Je moet de kwaliteit immers kunnen garanderen. Ook zitten er een aantal voorwaarden aan. We mogen bijvoorbeeld niet de medewerkers beoordelen die direct onder ons vallen. Gelukkig hebben we genoeg locaties om dat goed te kunnen organiseren.&rdquo
”Door dit traject kan ik perspectief bieden. Ik kan nu zeggen: ‘jongens, ik weet dat er onderbezetting kan zijn, maar over twee jaar gaan er weer vijf mensen afstuderen’. En met die mensen hebben we ook afgesproken dat ze na de opleiding een tijdje bij ons blijven. Je moet er flink in investeren, maar je hebt er ook veel aan. Daarom is iedereen gemotiveerd om deze medewerkers te helpen. Het traject wordt echt gedragen door het hele bedrijf.”
”LOI Zakelijk denkt net als wij in oplossingen. Zo is er bijvoorbeeld gezocht naar een manier om de examens Rekenen en Nederlands buiten Nederland af te nemen. Dat bleek door wetgeving niet mogelijk, maar ze hebben het wel geprobeerd en ze blijven ook zoeken naar een oplossing. Of laatst, toen er een toets minder goed was gemaakt, werden er één-op-éen sessies aangeboden voor ondersteuning. Er is iedere week wel even contact per telefoon of e-mail om te kijken hoe het gaat en wat er nodig is. Dat werkt heel fijn!”
”Wat mij drijft? Ik vind het gewoon ontzettend belangrijk dat mensen kansen krijgen. Als je kansen krijgt in je werk, levert dat tevreden medewerkers op. Ik ben er echt van overtuigd dat je dan samen de allermooiste doelen kan bereiken. Dit is een hele mooie kans op groei voor Aruba en Curaçao!”