voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
”Ik weet uit eigen ervaring hoe belangrijk het is als een docent ook kennis heeft van de werkvloer. Van oorsprong ben ik opgeleid als docent natuurkunde. In die tijd had ik ook al een enorme interesse in techniek en computers. Toen ik na jaren de overstap naar het bedrijfsleven maakte, werd ik in eerste instantie trainer. Dat bleek toch lastig omdat de theorie en de praktijk nu eenmaal niet altijd overeen komen. Ik heb daar toen een mengvorm in gevonden en ben me naast het geven van trainingen ook bezig gaan houden met system engineering. De ervaring die ik daar opdeed kon ik terug laten komen in mijn trainingen. Dat was heel prettig en ook cursisten waardeerden dat erg. Ik hoorde regelmatig van cursisten ”hé dat is iemand die weet waar het over gaat. Ik hoor de dingen terug waar wij ook tegenaan lopen.” Zo doe ik het nu nog steeds.”
”Naast mijn werkzaamheden voor LOI Hogeschool, sta ik voor de klas op een middelbare school en heb ik een eigen bedrijf op IT-/consultancygebied. Ik kom dus bij veel bedrijven en organisaties over de vloer en houd de ontwikkelingen goed bij. Wat hoor ik om me heen? Waar lopen bedrijven tegen aan? Die kennis en ervaring gebruik ik weer bij het ontwikkelen van opleidingen voor de LOI. Concreet betekent mijn werk als ontwikkelaar dat ik de conceptuele opleidingsdoelen vertaal naar concrete literatuur. Welke theorie moeten studenten kennen? Welke opdrachten zijn geschikt om te zorgen dat studenten de gewenste vaardigheid ontwikkelen? Zo was ik bijvoorbeeld betrokken bij de invulling van praktijkintegratieopdracht van de iEXA-module Infrastructure. Daarbij organiseren we nu een lesdag met concrete opdrachten waar studenten brainstormen. We dagen ze uit om na te denken over hoe ze de opdracht gaan aanpakken. Om te kijken naar de situatie in het bedrijf waar ze werken en zich af te vragen ”hoe kan ik deze kennis naar de werkvloer toe brengen?”
”Je ziet op de arbeidsmarkt de laatste tijd een scheiding ontstaan tussen mensen die zich bezig houden met het dagelijks beheer en mensen die op een pragmatisch niveau omgaan met nieuwe vraagstukken. Mensen die technieken begrijpen en ze beschikbaar maken voor anderen. Juist dat laatste is waar HBO’ers zich op focussen. Welke techniek is er? Hoe zet je dat in? En hoe zet je dat veilig in? Neem bijvoorbeeld een term als ‘bring your own device’. Mensen werken steeds vaker ook onderweg en willen daarvoor een laptop waarmee ze alles kunnen wat ze op kantoor ook kunnen. Tegenwoordig zie je mensen ook vaak met een tablet, eventueel met een los toetsenbord erbij. Je loopt daarbij tegen vraagstukken op het gebied van beveiliging aan. Hoe beveilig je zo’n apparaat? En hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat er geen gegevens op zo’n apparaat blijven staan als iemand uit dienst gaat?”
”De arbeidsmarkt heeft behoefte aan mensen die zich kunnen aanpassen aan de omstandigheden. Je mag van een afgestudeerde IT’er verwachten dat hij zich nieuwe technologieën eigen kan maken. Mensen vinden nieuwe technologieën vaak een beetje eng, maar je kunt niet achterover gaan hangen als er iets verandert. De omstandigheden veranderen en daar moet je iets mee! Daarnaast veranderen functies, verdwijnen functies en komen er nieuwe functies bij. Als professional moet je daarin meebewegen. Ik zeg ook altijd tegen mijn studenten en leerlingen: ”zorg dat je je kennis en vaardigheden op peil houdt en dat je je kunt aanpassen aan de ontwikkelingen. Realiseer je dat je werk er nu misschien zo uitziet, maar morgen heel anders kan zijn. Je moet echt blijven leren!”