Toon 0 resultaten

“De Virtual Classroom voelt als een echte klas“

Interview met Pieter Buss (docent Nederlands) over Virtual Classrooms

Door het coronavirus biedt de LOI de klassikale bijeenkomsten aan via Virtual Classrooms: klassikaal studeren, mét een docent en medestudenten, maar dan veilig vanuit huis. Wij spraken Pieter Buss (docent Nederlands) over zijn ervaringen met deze nieuwe manier van lesgeven.

“Ik vind Virtual Classrooms een goed alternatief voor de klassikale bijeenkomsten. Een beter alternatief is er niet. Er wordt gebruik gemaakt van Microsoft Teams om de Virtual Classrooms te organiseren. Via Teams kan ik PowerPoints tonen, opdrachten delen en kan er feedback worden geven op elkaars opdrachten. Het zijn dus zeker geen hoorcolleges waarbij de docent alleen aan het zenden is. Ik zorg er altijd voor dat ik een half uur eerder inlog. Zo kan ik alvast het geluid testen en checken of mijn camera het doet. Verder zet ik de PowerPoints klaar en de opdrachten in het systeem. Ik heb ervaring met het lesgeven via live webinars. Dat werkt in mijn voordeel, want de dynamiek in een Virtual Classroom is toch een andere dan een echt leslokaal.”

Virtueel feedback geven

“Ik vind het belangrijk dat mijn studenten hun energielevel hoog houden en gefocust blijven zodat ze de stof goed in zich op kunnen nemen. Tijdens virtuele lessen is afwisseling nóg belangrijker. Zo’n lesdag vergt nogal wat energie van de studenten. Daarom las ik wat vaker pauzes in én is variatie dus essentieel. Naast de PowerPoints laat ik daarom ook video’s zien en gooi ik er bijvoorbeeld een korte quiz in voor extra interactie. Ook wil ik dat studenten juist van elkaar leren. Feedback geven gaat virtueel gelukkig net zo goed als tijdens een gewone klassikale les.”

Class Notebook van MS Teams is een functie die ik hiervoor veel gebruik. Het is eigenlijk een digitaal notitieblok waar je studenten individueel de ruimte kunt geven om aan hun opdracht te werken. Als docent kun je live meekijken en precies volgen hoe ver ze zijn én bepalen of je alvast een klein beetje sturing of feedback moet geven. De tool biedt ook een samenwerkingsruimte waarbij je verschillende opdrachten kunt samenvoegen zodat de studenten elkaars opdrachten kunnen inzien en beoordelen.”

Voordelen

“De opkomst tijdens de virtuele lessen is relatief goed. De drempel is natuurlijk wat lager, want je hoeft niet te reizen. Je volgt de les gewoon lekker vanuit huis! Ook is het voor sommige studenten fijn om niet zo vroeg op te hoeven staan. Normaal geef ik les in Utrecht en als studenten dan uit Zeeland of Groningen komen, kan vroeg moeten opstaan best pittig zijn.

“Verder merk ik dat studenten misschien wat minder afgeleid zijn. Tijdens een virtuele les staan de microfoons op mute, waardoor je geen omgevingsgeluiden hoort. Ook kun je als docent tijdens Virtual Classrooms de studenten makkelijk bij de les betrekken door iedereen ook echt aan het woord te laten. Studenten die angst hebben voor presenteren, slaan een presentatieopdracht het liefst over. Maar doordat alles nu online gaat, is de drempel een stuk lager. Dat vind ik mooi om te zien!”

Studenten switchen snel

“De studenten passen zich goed aan en zijn snel geswitcht van les in de klas naar de Virtual Classroom. De teamspirit is er zeker, de studenten spreken elkaar ook regelmatig buiten de lessen om bijvoorbeeld in een appgroep. Er hangt altijd een goede vibe tijdens de les en het voelt als een echte klas.”