voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Eveline is IT-professional van het eerste uur. Ze studeerde Informatica in een tijd dat nog vrijwel niemand thuis een computer had. Daarnaast rondde ze ook de HBO-bachelor Lerarenopleiding Wiskunde af. Een ideale combinatie die haar een mooie carrière opleverde en meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van IT. Ze begon als IT-Managementtrainee bij ING en groeide door in verschillende functies op het gebied van IT en grootzakelijke kredietverlening. Momenteel werkt Eveline voor een organisatie die zich bezighoudt met innovatieve IT-oplossingen voor de verzekeringsbranche, geeft ze bijles wiskunde én is ze werkzaam als docent voor de LOI. Kortom: een professional die middenin de praktijk staat en de ontwikkelingen in het vakgebied door en door kent.
Vol enthousiasme vertelt Eveline over haar werk en haar voorliefde om kennis en ervaring te delen. “Dat ik anderen graag wat leer, loopt als een rode draad door mijn carrière”, aldus Eveline. “Ik heb vaak gezegd: “Als ik wegga bij de ING ga ik voor de klas staan. Opleiden, trainen en coachen heb ik altijd heel erg leuk gevonden. Zo heb ik bijvoorbeeld ook veel IT-trainingen gegeven en een Global IT-Academy opgezet. Anderen begeleiden en succesvol maken, daar krijg ik energie van.”
“In mijn huidige baan organiseer ik events voor verzekeraars en zogenaamde insurtechs; dat zijn innovatieve IT-bedrijven die IT-oplossingen ontwikkelen voor de verzekeringsbranche. Bijvoorbeeld een app om waterschade te detecteren of juist te voorkomen. Ik ben verantwoordelijk voor de 50 sprekers die op zo’n event hun oplossingen mogen presenteren en begeleid ze ook inhoudelijk. In mijn werk ben ik nog volop bezig met onderwerpen die in de opleidingen van de LOI aan bod komen, zoals software-engineering, agile ontwikkelen en projectmethoden. Maar ook wiskunde geven vind ik nog steeds erg leuk: de sommen maken en uitleggen, en ze kloppend maken. De combinatie en afwisseling maken het interessant.”
“Onlangs heb ik een nieuwe module voor het LOI-lesmateriaal ontwikkeld, waarbij ik ook de actualiteit uit mijn werk kon gebruiken met onderwerpen als Blockchain en Internet of Things. Ook de beoordeling van opdrachten doe ik op basis van mijn kennis en ervaring, maar wel binnen de richtlijnen van de LOI. Ik maak tenslotte deel uit van een groter geheel. Verder vind ik het belangrijk om sturing te geven. Bijvoorbeeld als een student voor het schrijven van een essay een onderwerp kiest dat niet geschikt is. Dan leg ik uit wat een onderwerp wel geschikt maakt.”
“Dat de LOI een didactische opleiding aanbiedt aan haar docenten vind ik heel goed. Alle IT-ontwikkelingen krijg ik wel mee binnen mijn werkveld, maar de didactische vaardigheden, didactische aspecten van de opleiding en je onderdeel voelen van de LOI; ook daar moet tijd en aandacht aan worden besteed. Elke docent is anders, dus beoordelingen kun je nooit helemaal standaardiseren. De didactische opleiding helpt onder andere om een balans te vinden, een basis van waaruit docenten kunnen werken.”
“Ik heb al veel aan de didactische opleiding gehad. Zo ben ik bewuster bezig met de manier waarop ik feedback geef en weet ik goed hoe de LOI georganiseerd is. Sommige studenten reageren ook echt positief. Bijvoorbeeld dat ze blij zijn met de gedetailleerde feedback of als ze een voldoende hebben gehaald. Dan zit ik met een glimlach achter m’n laptop. Dat maakt het docentschap leuk en zorgt ervoor dat je je betrokken voelt bij de studenten.”