voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
“Meer dan tien jaar geleden werkte ik bij een grote bank/verzekeringsmaatschappij. Mijn functie was bedrijfsadviseur en daarnaast was ik trainer. In die functie vond ik het interessant om te zien hoe volwassenen leren. Zelf heb ik naast mijn werk ook altijd opleidingen gevolgd.”
“Voor mijn overstap van de ‘harde’ bankenwereld naar het ‘zachtere’ sociale werkveld ben ik begonnen met een studie Onderwijskunde. Door mijn eerste stap in dit nieuwe vakgebied kwam ik in aanraking met het begeleiden van allochtone vrouwen in Den Haag. Dit maakte voor mij duidelijk: hier is heel veel te doen en in dit werk wil ik verder.
Mijn werk voor de LOI doe ik naast het runnen van mijn eigen bedrijf. Ik begeleid mensen die het sociaal gezien niet gemakkelijk hebben en help ze bij het vinden en volgen van een geschikte opleiding én bij hun stappen naar de arbeidsmarkt. In mijn praktijk kom ik in aanraking met mensen met 1.001 verschillende achtergronden. Deze ervaring neem ik mee naar de klassikale bijeenkomsten voor de LOI.”
“Veel van mijn studenten hebben al ervaring in het sociale domein. Door het volgen van de opleiding, leren ze de theorie achter het werk wat ze soms al jaren doen. Dit is voor hen vaak een echte ‘eye-opener’. Naast het behandelen van deze belangrijke theorie verrijk ik de klassikale lessen met praktijkcases. Door veel voorbeelden uit de praktijk te gebruiken, laat ik de breedte en diepte van dit vakgebied zien. Studenten die straks gaan werken, moeten goed weten welke achtergronden en omstandigheden hun cliënten kunnen hebben. Dat kan best heel confronterend zijn. En daarom is de brede kennis die de studenten opdoen met deze MBO-opleiding, theoretisch én praktisch, noodzakelijk.”
“De afzonderlijke studenten komen vaak van heel verschillende werkplekken. Daarom doe ik mijn best om voor elke student ‘maatwerk’ te leveren. Tegelijk maak ik van de klas een team, zodat ze elkaar kunnen helpen, steunen, elkaars vragen kunnen beantwoorden en van elkaar leren. Dit alles helpt bij het verbreden van hun sociale horizon.”
“Ik begeleid de lessen zoals de studenten straks ook hun cliënten zullen moeten begeleiden. Ik verwacht een actieve instelling en een goede voorbereiding. “Ja, maar …” accepteer ik niet. Geef aan wat je wilt leren, zorg zelf dat je verder kunt. Zo werkt het ook straks in de praktijk. Streng? Misschien. Moeilijk? Ja, vaak wel in het begin. Maar ik geloof dat dit de beste manier is. Werken in het sociale domein betekent dat je werkt met een pittige doelgroep; je kunt niet zonder een gedegen opleiding.”