voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Na jaren in de sportbranche te hebben gewerkt, moest Elvin Ridder tijdens de coronapandemie op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het werd een overstap naar het basisonderwijs. Hij kwam in contact met detacheringsbureau Derec, zette zijn eerste stappen in het vak en startte met de PABO bij LOI Hogeschool. En met succes! Sinds een paar maanden is hij bevoegd leerkracht en mag hij zich officieel ‘meester Elvin’ noemen.
”Toen mijn werk door Corona stopte, wilde ik snel weer aan het werk. Ik heb immers twee jonge kinderen en moest ook gewoon mijn hypotheek en boodschappen betalen. Ik heb een paar maanden als verhuizer gewerkt en ben me ondertussen gaan oriënteren. Wat wilde ik nu echt? Ik vind het belangrijk om een maatschappelijke functie te hebben en iets bij te dragen aan de wereld. Uit een competentietest kwam ‘gymleraar’. Maar ik had al zo lang in de sportwereld gewerkt. Zou het niet leuk zijn om gewoon leraar te worden? Ik vond het altijd al leuk om kinderen uit de buurt te helpen met opdrachtjes. Toen ben ik gaan googelen en kwam ik bij detacheringsbureau Derec uit.”
”Na een aantal gesprekken en het afleggen van een rekentoets, kon ik starten in het traject ‘Leerkracht van Morgen’. Dat betekende dat ik een detacheringscontract had voor 32 uur en een opleidingscontract. Mijn eerste ervaringen voor de klas hadden een ondersteunend karakter. De zwangere leerkracht gaf digitaal les via het digibord en ik begeleidde de kinderen in de klas. Dat deed ik eerst één dag in groep 7 en een dag later werd ik gebeld met de vraag of ik hetzelfde wilde doen voor groep 4/5. Toen de vaste leerkracht uitviel, werd ik gevraagd om langer te blijven. Ik heb eerst overlegd, maar gelukkig waren Derec en LOI hier ook flexibel in. Die ene invaldag is inmiddels al 3,5 jaar geleden en ik ben eigenlijk nooit meer weggegaan. Ik zit hier goed op mijn plek!”
”Het studeren ging me goed af. Ik heb geleerd dat ik vrij goed kan schakelen en de stof snel oppik. Via de online leeromgeving doorliep ik alle onderdelen in chronologische volgorde. Dat werkte heel prettig. Gemiddeld besteedde ik 10-12 uur per week aan mijn opleiding. De donderdag was mijn vaste studiedag. Daarnaast studeerde ik soms een avond en in het weekend altijd een dagdeel. Mijn tip? Maak van je studie een prioriteit! Die les van morgen is belangrijk, maar dat is je studie ook. Gebruik de gereserveerde tijd dus echt voor je studie en niet voor je werk. Zo heb ik in 3,5 jaar 240 studiepunten gehaald vanuit huis.”
”De combinatie van werkvloer en online coaching beviel me prima. Vanuit Derec kwam er wekelijks iemand observeren. Dat werd steeds minder omdat het gewoon goed ging. Daarnaast had ik vanuit de LOI een coach, die beoordeelde o.a. mijn reflecties. Dat was inhoudelijk heel goed, hij gaf me ook hele mooie inzichten en liet zien dat er een hele mooie opbouw zat in de bekwaamheid. Dat zie je ook terug in de beoordelingen in de portfoliomatrix! Op een bepaald punt staat er zelfs ‘Ik zie dat je al startbekwaam bent, maar je moet nog een jaar’. Dat gaf weer een mooie stimulans om het laatste jaar nog even te knallen!”
”Het leukste aan mijn werk als leerkracht? Dat is de positieve impact die je kunt maken. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een leerling in de klas met wie ik regelmatig aanvaringen had en die ik regelmatig terecht moest wijzen. Aan het eind van het schooljaar kreeg ik een brief met ‘beste meester ooit’. Een groot compliment! Of neem die leerling die iedere dag met buikpijn bij de administratief assistent zat doordat de situatie in de klas heel onveilig was. Ik heb toen samen met een collega die klas overgenomen en we hebben stevig opgetreden om die veiligheid weer terug te brengen. Anderhalf jaar later, toen die leerling naar groep acht ging, kreeg ik een brief: ‘Je hebt gezorgd dat ik weer met plezier naar school ging. Over 30 jaar zal ik me niet alles meer herinneren van school, maar het jaar met jou zal ik nooit meer vergeten.’
”De maatschappelijke functie die je als leerkracht hebt, was voor mij de reden om deze overstap te maken. Het is mooi dat je kinderen op zo’n jonge leeftijd cognitief, sociaal-emotioneel en moreel kunt helpen opvoeden en ontwikkelen. Ik heb bijvoorbeeld weleens iets laten zien over de kledingindustrie in Myanmar en toen hadden we het ook over Vinted. Dan zie je kinderen eerst kijken van ‘ieuw…tweedehands’. Maar drie jaar later in groep acht komen ze ineens naar je toe: ‘Hoeveel dingen heb jij aan van Vinted? Ik heb dit en dit en dit…allemaal tweedehands. En jij?’ Je kunt als leerkracht echt een zaadje planten en dat is gewoon geweldig!”
Ben je enthousiast geworden? Lees dan snel verder over onze PABO-opleiding. Of bekijk alle LOI-opleidingen in het vakgebied onderwijs en pedagogiek.