De creatief schrijven cursus start met de basistechnieken voor het creatief schrijven. Wanneer je deze onder de knie hebt, ga je verder leren hoe je (korte) verhalen kunt schrijven. Onderwerpen die daarbij aan bod komen, zijn:
Onderzoek doen
Voor veel verhalen zul je onderzoek moeten doen. Zelfs als het om een autobiografisch verhaal gaat, moet je feiten opzoeken. Maar ook als je een bepaalde sfeer of omgeving wilt gebruiken, zul je goed gedocumenteerd moeten zijn. Dit hoofdstuk bespreekt de verschillende documentatiemogelijkheden, zoals bibliotheek, encyclopedie en internet.
Het hele verhaal
Je hebt een idee voor je verhaal. Je weet waar het ongeveer over moet gaan. En je hebt onderzoek gedaan naar allerlei elementen die in het verhaal voor kunnen komen. Dan kun je gaan schrijven. Maar hoe begin je? En hoe deel je het verhaal in ofwel hoe structureer je het? En vooral, hoe eindig je? Dit hoofdstuk geeft je antwoord op deze vragen.
De beschrijving
In elke tekst komen beschrijvingen voor. Zonder beschrijving is geen verhaal of roman compleet. In dit hoofdstuk gaan we dan ook in op het schrijven van beschrijvingen ofwel de verhalende tekst. Daarbij leggen we de nadruk op een aantal elementen als centraal thema. We gaan na hoe beschrijvingen werken als de plaats van handeling, een land(schap) of een werkomgeving het centrale thema van het verhaal vormt. En hoe je je in het maken van beschrijvingen kunt bekwamen.
Personage opbouwen
Dit hoofdstuk gaat in op de betekenis van een personage in een verhaal. Tegelijkertijd zijn personages ook ’de anderen’, mensen uit je omgeving of toevallige voorbijgangers. In dit hoofdstuk lees je over mensen, figuren en personages, die je in je verhalen laat optreden. Vragen die aan bod komen, zijn: hoe ontwikkel je een personage?, wat kun je leren van voorbeelden van personages? En welke typeringen zijn er?.
Het perspectief
Elk verhaal wordt vanuit een bepaald perspectief geschreven. Iets of iemand vertelt wat er gebeurt ofwel, iemand houdt de camera vast en registreert wat er gebeurt. Een goed doorgevoerd perspectief is een belangrijk structuurelement in een verhaal. In dit hoofdstuk leer je hoe perspectief werkt en hoe je het kunt toepassen in je verhaal.
De spanningsboog
Wat is spanning in een verhaal? Sleutelbegrippen hierbij zijn timing en spanningsboog. De cursus maakt een onderscheid tussen verstandelijke en emotionele spanning en de spanning die ontstaat uit de stijl en structuur zelf. Dit hoofdstuk bespreekt kort enkele middelen die de schrijver in dit verband kan gebruiken.
Innerlijke criticus
Je tekst is af. Eerst ben je blij en dan komt de twijfel. Is het wel goed wat ik heb geschreven? Wat denken anderen ervan? Dit hoofdstuk gaat in op de twijfel en de kritiek die je zelf hebt. Daarvoor gebruiken we de theorie van de ’innerlijke criticus’, die voortkomt uit de psychosynthese. Je leert wat een ’innerlijke criticus’ is, op welke momenten je er last van hebt en hoe je hem constructief kunt gebruiken.
Oog krijgen voor je eigen tekst
Het moeilijkste van schrijven zit ‘m niet in het bedenken van een interessant verhaal of een interessante gedachte, en ook nog niet zozeer in het opschrijven ervan. Het moeilijkste van schrijven zit ‘m waarschijnlijk in het bedenken hoe je tekst op een eventuele lezer zal overkomen, om je te verplaatsen in een eventuele lezer. Want als schrijver ben je eigenlijk het slechtst in staat je tekst onbevangen tegemoet te treden. In dit hoofdstuk zul je je tekst als het ware herschrijven voor een eventuele lezer. Dat wil zeggen: een lezer die niet belast is met de kennis waar jij als schrijver over beschikt.
Schrappen en herschrijven
Nu gaan we een tekst herschrijven. Een tekst herschrijven is erg gemakkelijk, zeker als je, zoals bijna iedereen, op een computer werkt. En het is het moeilijkste wat er is, als je er eenmaal mee bezig bent. Elke verandering roept allerlei andere veranderingen op, zodat er tijdens het schrappen of herschrijven een soort domino-effect ontstaat. Dit hoofdstuk leert je waar je allemaal op moet letten bij het herschrijven van je tekst.
Naar buiten treden
In dit hoofdstuk behandelen we de manier waarop je de laatste hand aan je teksten kunt leggen, en wat je kunt doen om dat zo goed mogelijk te laten verlopen. Bovendien besteden we aandacht aan hoe je optredens kunt regelen en hoe je de publiciteit voor je eigen werk ter hand kunt nemen. En tot slot: wat als je je boek wilt inleveren bij een uitgever? Ook dat leer je aan het einde van de cursus.