Cluster 3: Marketing intelligenceCluster 3: Marketing intelligence
In dit cluster leer je project management technieken eigen maken en leiding geven aan marketing projecten. Ook leer je implicaties over de lange en korte termijn aangeven en kennismanagement in te zetten. Na afloop van dit cluster toon je aan over kennis te beschikken met betrekking tot marktonderzoek, zoals customer insight en daarbij kun je alle aspecten van marketing intelligence toepassen binnen de eigen organisatie.
|
30 |
|
Marketing A2 – Verdieping Marketing A2 – Verdieping
De economie is constant in beweging. Het marketingvak is dan ook zeer dynamisch. Deze module biedt een verdieping op de module Inleiding marketing en versterkt je kennis op marketinggebied. Je leert onder andere over marktonderzoek, marketinginstrumenten, online marketing, internationale marketing, financiële en portfolio-analyse, de SWOT-analyse en marketingstrategie. Deze module wordt afgerond met een examen van LOI Hogeschool. Als je wilt, kun je er ook voor kiezen om het NIMA A-examen af te leggen. Houd in dat geval wel rekening met extra kosten.
|
5 |
|
Digital marketing Digital marketing
De module Digitale marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing. Na afronding ben je in staat de diverse technieken toe te passen.
|
5 |
|
Marktonderzoek en big data Marktonderzoek en big data
Deze module biedt een brede basis op het gebied van marktonderzoek op basis van analyse van o.a. grote hoeveelheden data. Je leert signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden en je leert aan de hand van marktonderzoek en uit analyses uit big data vaststellen wat de wensen en behoeften zijn van huidige en potentiële afnemers.
|
5 |
|
Customer insight en personalisatie Customer insight en personalisatie
Tijdens deze module krijg je inzicht in de factoren die invloed hebben op het consumentengedrag. Op basis hiervan ga je verschillende scenario’s formuleren en deze vertalen naar de inzet van marketinginstrumenten in de verschillende fasen van het consumentenbeslissingsproces.
|
5 |
|
Contentmarketing Contentmarketing
Het bieden van relevante mediacontent wordt steeds belangrijker om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert welke verschillende vormen, toepassingsgebieden en contenttoepassingen er zijn. Ook leer je hoe je hier zelf een plan voor kunt opstellen en leer je zelf relevante content (bijvoorbeeld in de vorm van een vlog of een blog) maken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Marketing intelligence Praktijkintegratie Marketing intelligence
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je aan de hand van de probleemomschrijving, die betrekking heeft op de marketing en sales activiteiten, een onderzoeksvraag op en formuleer je de daarmee samenhangende deelvragen. In een deelvragenmatrix komt tot uitdrukking welke vragen via welke onderzoeksmethode worden onderzocht, zoals desk- of fieldresearch en primaire of secundaire bronnen. De onderzoeksresultaten en verantwoording worden weergegeven in een onderzoeksrapport.
|
5 |
|
Cluster 4: Creëren van klantwaardeCluster 4: Creëren van klantwaarde
Na afronding van dit cluster ben je goed op de hoogte van digitale marketing en kun je dit adequaat toepassen. Je leert onder andere de verschijningsvormen van digitale marketing verbinden met het belang van de organisatie, past corporate identity en branding toe en draagt verantwoordelijkheid voor de uitgevoerde marketingacties.
|
30 |
|
Strategische marketing Strategische marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Waardepropositie ontwerpWaardepropositie ontwerp
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Customer loyalty engagement Customer loyalty engagement
Hoe zorg je dat je klanten trouw blijven aan jouw organisatie? Dat is de vraag waar het in deze module om draait. Je doet basiskennis op op het gebied van customer loyalty engagement. Na afronding ben je in staat om op operationeel niveau de noodzaak en consequenties van CRM-toepassingen in een organisatie te overzien en het klantcontactproces te optimaliseren.
|
5 |
|
Omnichannel marketing Omnichannel marketing
In dit onderdeel doe je kennis en inzicht op van distributiekanalen, kanaalstructuren, kanaalconflicten en de relatie van marketing management met supply chain management.
|
5 |
|
Identiteit en imago Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Customer value marketingPraktijkintegratie Customer value marketing
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je een klantoverzicht op. Dit overzicht kan een klantenpyramide zijn of een 20-80 overzicht. Naast de geeft je advies om de klantwaarde te vergroten, zowel vanuit het perspectief van de klant als de organisatie. Hierbij maak je gebruik van bijvoorbeeld branding en digital marketing.
|
5 |
|
Cluster 5: Management & organisatieCluster 5: Management & organisatie
In dit cluster verbind je (internationale) klanten met behulp van customer loyality engagement voor langere tijd aan de marketingactiviteiten van de organisatie. Je leert (internationale) toeleveranciers motiveren om zaken te doen, je leert langdurige en duurzame relaties met hen aangaan en krijgt kennis over hoe je deze relaties door de inzet van adviesvaardigheden beïnvloedt.
|
30 |
|
Trends in marketing Trends in marketing
Deze module draait om trends in marketing en consumentengedrag. Je leert marketingmixinstrumenten afstemmen op nieuwe trends en ontwikkelingen.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciers Inkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Projectmanagement Projectmanagement
Projectmatig werken wordt meer en meer (h)erkend als een efficiënte, doelgerichte werkwijze. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de vele veranderingen op alle denkbare gebieden worden veel van dergelijke eenmalige en complexe activiteiten noodzakelijk. Om deze activiteiten op een effectieve en efficiënte manier binnen de gestelde tijd en binnen het gestelde budget uit te voeren wordt vaak gekozen voor een eenduidige aanpak: projectmanagement. Tijdens de module Projectmanagement maak je kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement.
|
5 |
|
Adviesvaardigheden Adviesvaardigheden
Deze module leert je om een professioneel advies uit te brengen. Daarbij komen alle stappen van het adviestraject aan bod. Van het bepalen van behoeften en het doen van vooronderzoek, tot het implementeren van het advies en het afsluiten en evalueren van het adviestraject met de opdrachtgever. Daarnaast wordt besproken wat de taken zijn van een externe en interne adviseur en welke ethische aspecten belangrijk zijn bij het werk van een adviseur.
|
5 |
|
Marketing analytics and accountabilityMarketing analytics and accountability
Tijdens deze module staan vragen als: wat is marketing accountability, wat is de toegevoegde waarde van marketing accountability en op welke manieren kan marketing accountability toegepast worden in de praktijk centraal.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Schrijven advies en projectplanPraktijkintegratie Schrijven advies en projectplan
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie AccountmanagementCluster 6: Specialisatie Accountmanagement
Vind jij het contact met klanten heel belangrijk? Dan is de specialisatie Accountmanagement aan te raden. Tijdens dit cluster breng je de koopprocessen in kaart en ga je succesvolle relaties met afnemers aan. Verder los je op creatieve wijze en op management niveau klantproblemen op.
|
30 |
|
Accountmanagement en relatiebeheer Accountmanagement en relatiebeheer
De module Accountmanagement en relatiebeheer geeft een basis voor het opstellen van een accountplan en het geven van leiding aan een accountteam.
|
5 |
|
Brand design & managementBrand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
|
5 |
|
SalesmanagementSalesmanagement
De module Salesmanagement behandelt de vaardigheden die nodig zijn om nieuwe klanten te werven en bestaande te behouden. De module gaat over het herkennen, ontwikkelen en toepassen van verkoopvaardigheden met als doel een betere beheersing van deze vaardigheden.
|
5 |
|
Internationaal zakendoen Internationaal zakendoen
In deze module wordt ingegaan op specifieke aandachtspunten bij het internationaal zakendoen. Hoe breng je bijvoorbeeld de cultuurverschillen tussen verschillende landen in kaart? Tijdens de module ga je onderzoeken wat de verschillen zijn tussen Nederland en twee landen naar keuze. Daarbij kijk je bijvoorbeeld naar het omgaan met tijd en ruimte, etiquetteregels, verbale en non-verbale communicatie en onderhandelingsstijlen. Na het afronden van deze module ben je in staat om voor een organisatie(-onderdeel) een adviesrapport op te stellen m.b.t. het internationaal zakendoen.
|
5 |
|
Business marketing Business marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Specialisatie Accountmanagement Praktijkintegratie Specialisatie Accountmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht adviseer je op basis van een eigen gemaakte klantenanalyse op welke wijze klanten worden beheerd, hoe deze worden behouden, hoe om te gaan met verschillen en hier oplossingen voor te geven, hoe nieuwe klanten worden geworven en er eventueel gebruik gemaakt wordt van nieuwe verkoopkanalen.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie Marketingmanagement
Cluster 6: Specialisatie Marketingmanagement
Wanneer je voor de specialisatie Marketingmanagement kiest, ben je na afloop nóg beter in staat processen die met product management te maken hebben effectief in te passen in het marketingbeleid van de organisatie. Je leert onder andere meer over merken management, het gebruik van media en de keuze voor de verkoopkanalen.
|
30 |
|
Brand design & managementBrand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
|
5 |
|
Social media management Social media management
Deze module leert je social media inzetten als onderdeel van de online marketingmix. Daarbij houd je rekening met de gestelde marketingdoelstellingen en doelgroepen.
|
5 |
|
Productmanagement Productmanagement
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Generational marketing Generational marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Cross-cultural marketing Cross-cultural marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Product- en merkontwerpPraktijkintegratie Product- en merkontwerp
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie RetailmanagementCluster 6: Specialisatie Retailmanagement
Wil jij aan de slag in retail? Kies dan voor de specialisatie Retailmanagement.
|
30 |
|
Retailmarketing Retailmarketing
Meer informatie over deze module volgt.
|
5 |
|
Inleiding logistiek managementInleiding logistiek management
Meer informatie over deze module volgt.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Meer informatie over deze module volgt.
|
5 |
|
Formulemanagement Formulemanagement
Meer informatie over deze module volgt.
|
5 |
|
Retail operations Retail operations
Meer informatie over deze module volgt.
|
5 |
|
Praktijkintegratie De positie in retail Praktijkintegratie De positie in retail
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. D
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie AICluster 6: Specialisatie AI
Deze specialisatie richt zich op het verkennen van de fundamentele concepten, ethische overwegingen en praktische toepassingen van AI. Je gaat je verdiepen in verschillende aspecten van AI, zoals machine learning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en cognitieve psychologie. Ook krijg je de kans om te experimenteren met verschillende AI-technieken en ga je hun toepassingen in uiteenlopende domeinen te verkennen.
|
30 |
|
AI Fundamentals AI Fundamentals
Deze module biedt een inleiding in de basisprincipes van kunstmatige intelligentie. Zo is er aandacht voor machine learning, neurale netwerken, natuurlijke taalverwerking en andere essentiële onderwerpen. Ook leer je over de geschiedenis van AI, verschillende toepassingen er waar deze voor te gebruiken zijn. Ook ga je zelf verschillende tools gebruiken.
|
5 |
|
Ethics, Fairness and Explanation in AI Ethics, Fairness and Explanation in AI
Deze module gaat in op de ethische, eerlijke en transparante aspecten van kunstmatige intelligentie. Je wordt uitgedaagd om na te denken over de complexe ethische kwesties die ontstaan uit het gebruik van AI-technologieën in diverse contexten. Je leert de impact van AI op individuen, gemeenschappen en de samenleving kritisch evalueren. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a. privacy en data-ethiek, vooroordelen en data-ethiek, de transparantie van de systemen en de regelgeving omtrent AI.
|
5 |
|
Cognitive Psychology for AI Cognitive Psychology for AI
In deze module verdiep je je in cognitieve psychologie en hoe deze principes kunnen worden toegepast op de ontwikkeling van AI. Daarbij leer je o.a. over menselijke denkprocessen, cognitieve mechanismen en de toepassing ervan bij het ontwerpen en verbeteren van AI-systemen.
|
5 |
|
Introduction to Machine LearningIntroduction to Machine Learning
Deze module biedt een inleiding in de basisprincipes van machine learning en laat zien hoe deze worden toegepast in het domein van kunstmatige intelligentie (AI). De module behandelt onbegeleide en semi-begeleide leermodellen en leert je hoe je eenvoudige algoritmen voor taken zoals classificatie en regressie kunt gebruiken.
|
5 |
|
Deep LearningDeep Learning
Deze module gaat over geavanceerde technieken in deep learning. Je leert o.a. over neurale netwerken met meerdere lagen, complexe algoritmen voor taken zoals beeld- en spraakherkenning, natuurlijke taalverwerking en generatieve modellering.
|
5 |
|
Praktijkintegratie AI Praktijkintegratie AI
In deze module pas je de opgedane kennis toe in een praktische context.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk
|
30 |
|
PraktijkPraktijk
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene HBO-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
|
30 |
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardighedenVerdieping onderzoeksvaardigheden
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de afstudeeropdracht, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Commerciële Economie |
240 |
|