Cluster 3: Software development in context Cluster 3: Software development in context
Na afloop van dit cluster kun je een low- of nocode applicatie van gemiddelde complexiteit ontwerpen, bouwen, testen en zelfstandig in productie nemen. Hierbij realiseer je een (proces)verbetering met behulp van standaard methoden voor het ontwerpen, bouwen en testen van een low/nocode applicatie en waarbij je gebruik maakt van management kennis en vaardigheden om het ontwikkelproces te managen en hierbij zoveel mogelijk risico’s op datalekken te mitigeren.
|
30 |
|
Basis BPMBasis BPM
Tijdens deze module leer je zelfstandig bedrijfsprocessen in organisaties van beperkte complexiteit beschrijven. Hierbij maak je gebruik van modellen en technieken binnen de organisatiekunde waaronder integraal procesdenken, kwaliteitsmanagement (INK en BBSC), BPM model en de waardeketenanalyse van Porter.
Verder beschouw je zelfstandig vanuit een architectuurprincipe bedrijfsprocessen in organisaties en de samenhang tussen processen, de bijbehorende informatiestromen en de ICT-voorzieningen aan de hand van concepten voor business process management.
|
5 |
|
Data and design Data and design
Tijdens deze module geef je vorm aan een datamodel op basis van een datavraagstuk van een organisatie. Hierbij maak je gebruik van standaarden en matrixen zoals UML, DFD, DSD en ERD.
|
5 |
|
Information risk management Information risk management
Tijdens deze module voer je een risico-analyse uit op de wijzigingen van een informatiesysteem vanuit technisch en organisatorisch oogpunt, passend bij de bedrijfsdoelstellingen. Dit doe je aan de hand van concepten en richtlijnen voor processen, methoden en technieken voor (ICT-)risicomanagement.
|
5 |
|
Low-code en no-code developmentLow-code en no-code development
In deze module adviseer je voor de ontwikkeling van een complexe webapplicatie een low-of een no-code platform om deze te ontwikkelen en maak je met behulp van dit platform de applicatie. Je maakt gebruik van de kennis van low-en nocode ontwikkeling en de karakteristieken van de verschillende platforms.
|
5 |
|
Projectmanagement - AgileProjectmanagement - Agile
Je leert over agile werken en denken. Daarbij ligt de nadruk op de Scrum methode, maar ook methodes komen aan bod.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Software development in context Praktijkintegratie Software development in context
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je ontwerpt, bouwt, test en neemt een low- of nocode applicatie van gemiddelde complexiteit zelfstandig in productie. Hierbij realiseer je een (proces)verbetering met behulp van standaard methoden voor het ontwerpen, bouwen en testen van een low/nocode applicatie. Hierbij maak je gebruik van management kennis en vaardigheden om het ontwikkelproces te managen en hierbij zoveel mogelijk risico’s op datalekken te mitigeren.
|
5 |
|
Cluster 4: Software engineering Cluster 4: Software engineering
In dit cluster analyseer je een complex informatievraagstuk en schrijf je een adviesrapport over de applicatiearchitectuur waarbij gebruik wordt gemaakt van analytische vaardigheden, kennis van secure programming, applicatie architecturen in relatie tot bestaande frameworks.
|
30 |
|
Werken onder architectuur Werken onder architectuur
Werken onder architectuur biedt een grondige introductie op alle aspecten van Enterprise- en ICT-architecturen en de methodieken die er zijn voor het ontwerpen van een architectuur. Verder leer je meer over het opstellen van een Project Start Architectuur (PSA) en de verschillende soorten architectuurprincipes. Na afronding van deze module kun je een gedegen advies geven aan een organisatie met een IT vraagstuk over het met én onder architectuur werken, gebruik makend van bekende frameworks zoals TOGAF en DYA en methodieken zoals Project Start Architectuur.
|
5 |
|
Software design Software design
Je modelleert zelfstandig UML-diagrammen ten behoeve van objectgeörienteerd softwareontwikkeling op het Intermediate-niveau zoals vastgesteld door Object Management Group.
|
5 |
|
Secure programming Secure programming
Je past zelfstandig veiligheidsprincipes, zoals SOLID, toe op het ontwerp en de ontwikkeling van een applicatie, rekening houdend met veelvoorkomende veiligheidsbedreigingen, zoals bijvoorbeeld door OWASP benoemd.
|
5 |
|
Design patterns en frameworksDesign patterns en frameworks
Tijdens deze module adviseer je een organisatie over de keuze van design patterns en frameworks binnen software ontwikkeltraject. Hierbij maak je gebruik van de relevante toegepaste design patterns en van internationaal bekende software frameworks.
|
5 |
|
API-management API-management
In deze module leer je een web-api ontwerpen en documenteren en daarbij maak je gebruik van bestaande ontwerpmodellen (request-response API en gebeurtenis gestuurde API) en API documentatie hulpmiddelen.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Software engineering Praktijkintegratie Software engineering
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je analyseert een complex informatievraagstuk en schrijft een adviesrapport over de applicatiearchitectuur waarbij gebruik wordt gemaakt van analytische vaardigheden, kennis van secure programming, applicatie architecturen in relatie tot bestaande frameworks.
|
5 |
|
Cluster 5: Software engineering in context Cluster 5: Software engineering in context
Tijdens dit cluster analyseer je een complex informatievraagstuk en schrijf je een project- en implementatieplan voor de analyse, bouw, het testen en in productie nemen van een informatiesysteem. Hierbij maak je gebruik van methodieken op het gebied van het managen van het ontwikkelproces in termen van geld, organisatie, mensen en kwaliteit.
|
30 |
|
Inleiding cloud computing Inleiding cloud computing
Met deze module verkrijg je basiskennis over en inzicht in cloud computing. Hiermee kun je bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan de implementatie van cloud computing in een organisatie. Nadat je de module hebt afgerond, beschik je over basiskennis van cloud computing ten aanzien van toepassing, techniek, invloed op de organisatie en gangbare cloud computing-platforms. Ook ben je dan in staat om op basis hiervan deel te nemen aan implementaties van cloud computing.
Aan de hand van deze module kun je desgewenst het EXIN-certificaat Cloud Computing Foundation behalen.
|
5 |
|
IT sourcing en regie IT sourcing en regie
Je adviseert over een IT-sourcingstrategie en regiestructuur voor een change van de informatievoorziening binnen een organisatie aan de hand van de huidige best practices en methodieken over sourcing en regie.
|
5 |
|
IT economics IT economics
In deze module leer je in een business case adviseren over de financiële haalbaarheid van een project in een ICT omgeving. Dit doe je aan de hand van de verzamelde financiële informatie en toepassing van beoordelingsinstrumenten voor investering zoals NPV en IRR. Hierbij houd je rekening met de door de organisatie gestelde doelen.
|
5 |
|
Agile organiseren Agile organiseren
Hoe kan de lifecycle van een informatiesysteem op een agile manier worden georganiseerd in een multi-systeemomgeving? Dat is de vraag die in deze module centraal staat. Na afronding ben je in staat om hier een gedegen advies over te geven. Daarbij houd je rekening met de facto internationale methodieken als Scrum, DevOps en SAFe.
|
5 |
|
Advies- en coachingsvaardigheden Advies- en coachingsvaardigheden
In deze module pas je zelfstandig en effectief advies- en coachingsvaardigheden toe in een professionele setting en zet hierbij relevante advies- en coachingsmodellen en methoden in, zoals Nathans, Schein, NOA en GROW.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Software engineering in context Praktijkintegratie Software engineering in context
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je schrijft een projectplan voor een software ontwikkelproject waarbij de nadruk ligt op het managen van het project, hierbij maak je van methoden en modellen op het gebied van middelen, organisatie, mensen en techniek.
|
5 |
|
Cluster 6 Minor UX SpecialistCluster 6 Minor UX Specialist
Tijdens deze minor vervaardig je een creatief concept van een complexe native mobile app. Je maakt daarbij gebruik van user research, game aspecten en eventueel van immersive media. Daarnaast ontwerp en bouw je een native mobile app waarbij gebruik wordt gemaakt van native app development methoden en technieken en waarbij de nadruk ligt op user experience.
|
30 |
|
UX research en designUX research en design
Je ontwikkelt op iteratieve wijze een creatief concept voor een app met een optimale gebruikservaring. Dit doe je op basis van gebruikerswensen en behoeften die in kaart zijn gebracht via gebruikersinterviews en gebruiksobservaties. Daarbij maak je gebruik van standaardgereedschappen en technieken in UX research. Je implementeert het concept in een low-fidelity papieren prototype en evalueert het zelfstandig in een kwalitatieve gebruikerstest.
|
5 |
|
User research User research
Deze module leert je hoe onderzoek kan worden ingezet om het gedrag, de houdingen en de doelen van gebruikers te achterhalen. Belangrijke informatie bij het ontwikkelen en verbeteren van digitale media en applicaties! Je leert de belangrijkste methoden en technieken kennen én toepassen. Ook leer je rapporteren over de resultaten en deze vertalen naar meer concrete vormen zoals persona’s en scenario’s.
|
5 |
|
App design en development App design en development
Het doel van deze module is om kennis en vaardigheden op te doen die nodig zijn om een app te kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Het eerste deel van de module richt zich vooral op het ontwerpen van een app, het laatste deel op de ontwikkeling. Hierbij wordt een ontwikkelomgeving gebruikt die het mogelijk maakt om apps voor zowel het iOS-platform als voor Android te ontwikkelen. Aan het eind van de module ga je zelf een eenvoudige app maken.
|
5 |
|
Game development Game development
Je leert hoe je op basis van een game design een game tot stand brengt. Er is aandacht voor het productieproces en je gaat zelf aan de slag met het bouwen, testen en optimaliseren van een eenvoudige game.
|
5 |
|
Immersive media Immersive media
In deze module leer je VR, AR en MR toepassingen voor opdrachtgevers conceptualiseren binnen de context van brand design en educatie. Daarnaast leer je een 3D object, scene of animatie ontwikkelen binnen Cinema 4D. Tot slot kun je een proof of concept opleveren met gebruikmakend van een techniek naar keuze, bijvoorbeeld WebGL, HTML5 canvas, threeJS, Babylon, Unity of Unreal engine.
|
5 |
|
Praktijkintegratie UX Specialist Praktijkintegratie UX Specialist
In deze module pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktijksituatie. Je vervaardigt een creatief concept van een complexe native mobile app en maakt daarbij gebruik van user research, game aspecten en eventueel van immersive media.
|
5 |
|
Cluster 7: PraktijkCluster 7: Praktijk
Tijdens dit cluster neem je deel aan het arbeidsproces met een brede professionele houding op het eindniveau van de opleiding.
|
30 |
|
PraktijkPraktijk
Je leert werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen Cluster 8: Afstuderen
Tijdens dit cluster maak je binnen algemeen in de branche en/of beroepspraktijk geldende kaders, een relevant beroepsproduct op tactisch/strategisch niveau en vergezelt het beroepsproduct van een toelichting op gemaakte keuzes en reflectie op het eigen handelen. Je zet op, voert uit en evalueert zelfstandig een praktijkonderzoek naar een innovatievraagstuk uit een organisatie gebruikmakend van onderzoekstechnieken zoals data acquisitie, statistische analysemethoden en verslaglegging.
|
30 |
|
Beroepsethiek Beroepsethiek
Je herkent morele dilemma’s in de beroepspraktijk, reflecteert hierop, oordeelt hierover, maakt het bespreekbaar en maakt met behulp van de beroepscode op professionele wijze afgewogen keuzes.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardigheden Verdieping onderzoeksvaardigheden
Je kunt een praktijkonderzoek opzetten, uitvoeren en evalueren waarmee een vraagstuk uit de organisatie adequaat kan worden beantwoord. Hierbij worden gemotiveerde keuzes gemaakt voor de inzet van onderzoekstechnieken, primaire en secundaire data, (statistische) analysemethoden en verslaglegging.
|
5 |
|
Afstudeeropdracht Afstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO-bachelor niveau. De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Informatica (Software engineering) - specialisatie UX specialist |
240 |
|