Cluster 3: Vormgeving en techniek (30 EC)
Cluster 3: Vormgeving en techniek (30 EC)
Na afronding van dit cluster kun je een probleem of vraag vertalen naar een helder geformuleerde onderzoeksvraag. Je bent in staat om gegevens
te verzamelen die nodig zijn om de onderzoeksvraag te beantwoorden en kunt deze op correcte wijze analyseren. Verder weet je hoe je profielen opstelt van
de doelgroepen waarin de wensen en behoeften duidelijk worden en beschik je over vaardigheden om een heldere rapportage te maken in woord en beeld.
|
|
|
Adobe InDesign CC 2023 Adobe InDesign CC 2023
In deze module leer je op een professionele manier documenten op te maken met behulp van Adobe InDesign. Je leert lay-outs ontwerpen voor zowel drukwerk als digitale distributie.
|
5 |
|
Adobe Photoshop CC 2023Adobe Photoshop CC 2023
In deze module leer je op een professionele manier afbeeldingen bewerken met Adobe Photoshop. Na afronding van de module kun je onder andere afbeeldingen optimaliseren, bewerken, samenvoegen en gereed maken voor zowel digitale als printtoepassingen.
|
5 |
|
Adobe Illustrator CC 2023Adobe Illustrator CC 2023
In deze module leer je op een professionele manier vectorafbeeldingen creëren en bewerken met Adobe Illustrator. Na afronding van de module kun je illustraties en grafische ontwerpen maken voor zowel digitale als drukwerktoepassingen.
|
5 |
|
Game designGame design
In deze module maak je kennis met de belangrijkste aspecten van game design. Je leert een game te ontwerpen en de keuzes die je maakt te onderbouwen in een Game Design Document. Je levert een perfect ontwerp voor de start van de gameontwikkeling. Met deze kennis en vaardigheden in huis kun je een aantrekkelijke en communicatief doeltreffende game ontwerpen voor de doelgroep.
|
5 |
|
Crossmediaal ontwerpenCrossmediaal ontwerpen
In deze module leer je hoe je een strategie en concept ontwerpt voor een consistente campagne over meerdere media heen. Daarbij komen ook het inrichten van een crossmediaal project, het proces van crossmediaal ontwerpen en de specifieke (beeld-)taal per medium aan bod.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Vormgeving en techniekPraktijkintegratie Vormgeving en techniek
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
In deze opdracht schrijf je een voorstel voor een crossmediale campagne, waarbij ook een eenvoudige game wordt ingezet. Daarbij werk je verschillende crossmediale mediaproducten uit.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 4: Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)
Cluster 4: Corporate- en overheidscommunicatie (30 EC)
Je hebt de verschillende vormen van marketingcommunicatie in de vingers en weet hoe je een doelmatig marketingcommunicatieplan opstelt. Je bent in staat om diverse social media tools te gebruiken bij het ontwikkelen van een mediaproduct en interactie, storytelling en beleving toe te passen. Daarnaast weet je hoe je een sterk merk creëert en ken je de mogelijkheden van Google ten aanzien van vindbaarheid, reclame maken en resultaten analyseren. Ook heb je kennis van het communicatiespeelveld binnen grote corporaties en overheidsinstanties.
|
|
|
Marketingcommunicatie Marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
|
5 |
|
Brand design & managementBrand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
|
5 |
|
Storytelling en belevingStorytelling en beleving
De module Storytelling en beleving heeft als doel om kennis en vaardigheden (verder) te ontwikkelen die het mogelijk maken om context en betekenis te geven aan producten, diensten en toepassingen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: hoe vertel je een verhaal, moderne storytelling, het ondergaan van storytelling, productiemiddelen, toepassingen en praktijkvaardigheden.
|
5 |
|
Online marketing en adverteren Online marketing en adverteren
Deze module behandelt verschillende vormen van owned en paid media. Welke rol spelen deze binnen de algemene marketing en in het bijzonder binnen de online funnels? Hoe kunnen ze succesvol worden ingezet? Welke tooling wordt veel gebruikt? En hoe kan de effectiviteit worden geanalyseerd? Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. socialmediamarketing, zoekmachineoptimalisatie, online advertising, contentcreatie, online interactie en influencermarketing.
|
5 |
|
Corporate- en overheidscommunicatieCorporate- en overheidscommunicatie
Als CMD’er krijg je waarschijnlijk te maken met grote corporaties of overheidsinstanties als opdrachtgever. In deze module komen de communicatieaspecten die binnen dergelijke organisaties relevant zijn aan bod. Je leert hoe je het speelveld binnen en buiten deze organisaties analyseert en hoe je hierop inspeelt in de communicatie-uitingen. Ook is er aandacht voor de opbouw van een communicatie-afdeling en de totstandkoming van de communicatieplanning binnen grote organisaties en overheidsinstanties.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Corporate- en overheidscommunicatiePraktijkintegratie Corporate- en overheidscommunicatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
In deze opdracht schrijf je een voorstel voor het versterken van een corporate merk. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen, zijn branding, storytelling, corporate communicatie, social media en Google.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 5: Media-advies en projectmanagement (30 EC)
Cluster 5: Media-advies en projectmanagement (30 EC)
Je bent in staat om een communicatie- of multimediaproject in termen van tijd, budget, middelen en kwaliteit te plannen en te monitoren.
Je past hierbij verschillende projectmethodieken toe en zorgt dat iedereen binnen het team gemotiveerd is. Verder ben je je bewust van de ethische en maatschappelijke
consequenties van jouw werkzaamheden en weet je hiernaar te handelen.
|
|
|
Projectmanagement - AgileProjectmanagement - Agile
Je leert over agile werken en denken. Daarbij ligt de nadruk op de Scrum methode, maar ook methodes komen aan bod.
|
5 |
|
Mediapsychologie en -sociologie Mediapsychologie en -sociologie
In deze module maak je kennis met een psychologisch en sociologisch kader om naar de interactie tussen media en samenleving te kijken. Je leert deze interactie te analyseren en bewust om te springen met psychologisch en sociale factoren. Hierdoor kun je communicatie-uitingen doelmatiger inrichten, vormgeven en verspreiden.
|
5 |
|
User research User research
Het doel van deze module is om je fundamentele onderzoeksvaardigheden te leren en deze toe te passen binnen de context van user research. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de ontwerpfase, dataverzameling, analyse, statistiek, segmentatie, rapportage en persona’s.
|
5 |
|
EntrepreneurshipEntrepreneurship
Deze module gaat over het vinden, ontwikkelen en evalueren van mogelijkheden voor nieuwe ondernemingen en het vernieuwen van bestaande producten en processen. Daarbij is zowel aandacht voor nieuwe organisaties (start ups) als voor vernieuwingen in bestaande organisaties. Welke skills heb je nodig om dit tot een succes te maken?
|
5 |
|
Mvo en ethiekMvo en ethiek
Mediaproducten kunnen een grote impact hebben. Dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Deze module gaat in op het begrippenkader waarmee je kunt bepalen welke verantwoordelijkheden een organisatie in de samenleving heeft, en of een communicatie-uiting in het licht daarvan al dan niet ethisch / maatschappelijk verantwoord is.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement Praktijkintegratie Media-advies en projectmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
Deze opdracht is gericht op het uitvoeren van een onderzoek naar een actueel vraagstuk op gebied van media en maatschappij. Op basis daarvan stel je een advies op waarbij je nadrukkelijk ingaat op de ethische aspecten.
De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 6: Minor Communicatie in overheid- en corporate context (30 EC)
Cluster 6: Minor Communicatie in overheid- en corporate context (30 EC)
Je kunt grote corporaties en overheidsinstanties adviseren over communicatiegerelateerde onderwerpen als reputatiemanagement. Je bent in staat om een media- en contentstrategie op te stellen die past binnen het marketingcommunicatieplan. Ook ken je de verschillende vormen en toepassingsgebieden van contentmarketing en ben je op de hoogte van de mogelijkheden van big data.
|
|
|
Mediastrategie Mediastrategie
In de module Mediastrategie leer je om een mediastrategie te schrijven, beoordelen, en effectief uit te voeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
|
5 |
|
Identiteit en imago Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
|
5 |
|
ContentmarketingContentmarketing
Om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie is aansprekende, voor de klant relevante mediacontent steeds belangrijker. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert niet alleen de verschillende vormen en toepassingsgebieden kennen, maar gaat ook zelf aan de slag met het maken van relevante content.
|
5 |
|
Media consultancyMedia consultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, contractering, het opstellen van een contentstrategie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie.
|
5 |
|
Data analytics en marketingcommunicatie Data analytics en marketingcommunicatie
In deze module leer je om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatiePraktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie
In de praktijkintegratie-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk (30 EC)
Cluster 7: Praktijk (30 EC)
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen (30 EC)
|
|
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
MediarechtMediarecht
Je doet inzicht op in diverse aspecten van het communicatie- en mediarecht. Je leert de regels en wetten kennen en toepassen. Onderwerpen zijn o.a. pers, omroep, telecommunicatie, internet, toegang tot informatie, commerciële uitingen en onrechtmatige uitingen.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over hbo-bachelor niveau. De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen.
|
20 |
|
Totaal hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Communication and multimedia design |
240 |
|