Cluster 3: Omgang en communicatie
Cluster 3: Omgang en communicatie
Je onderzoekt en rapporteert over de verschillen en overeenkomsten in opvoeding en levensloop bij personen met een diverse culturele achtergrond.
|
30 |
|
Transculturele psychologieTransculturele psychologie
In deze module word je je bewust van de culturele diversiteit. Wat zijn de effecten van culturele kenmerken bij jezelf, anderen en de samenleving? En wat zijn de effecten op gedrag, emotie, opvoeding, intelligentie en psychische gezondheid?
|
5 |
|
Sociale psychologieSociale psychologie
In deze module verwerf je kennis over sociale psychologie en krijg je inzicht in de theorieën en modellen over mensen in groepen. Met deze kennis ben je in staat zijn om, in het werkveld van de toegepaste psychologie, het gedrag van mensen te verklaren en beoordelen vanuit de interactie tussen verschillende individuen.
|
5 |
|
Voortgezette statistiekVoortgezette statistiek
In deze module wordt dieper ingegaan op het toepassen van statistische methoden en technieken op het gebied van de psychologie. Je leert zelfstandig statische data analyseren met als doel het kunnen beoordelen van wetenschappelijke onderzoek en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.
|
5 |
|
PedagogiekPedagogiek
Deze module gaat in op manieren van opvoeden en opgroeien in een diverse maatschappij. Daarbij is aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van de pedagogiek en voor de verschillen en overeenkomsten in opvoeding en levensloop bij personen met diverse culturele achtergronden.
|
5 |
|
LevenslooppsychologieLevenslooppsychologie
Je leert de fysiologische, cognitieve, emotionele, persoonlijkheids-, sociale en idiosyncratische ontwikkeling analyseren van jongvolwassenen, volwassenen, oudere volwassenen, ouderen en eeuweling cliënten. Dit doe je vanuit het perspectief van en volgens de huidige opvattingen binnen de levenslooppsychologie, met als doel om adviezen en (gedrags)interventies af te stemmen op de eigenheid van de cliënt.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule Ontwikkelen in verschillende culturenPraktijkintegratiemodule Ontwikkelen in verschillende culturen
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
In deze opdracht onderzoek je en rapporteer je over de verschillen en overeenkomsten in opvoeding en/of levensloop bij personen met een diverse culturele achtergrond.
|
5 |
|
Cluster 4: Beïnvloeden van gedrag
Cluster 4: Beïnvloeden van gedrag
Je leert om op basis van evidence based methoden te adviseren over de best passende interventie op het gebied van preventie en/of coaching als het gaat om groepsprocessen in een organisatie.
|
30 |
|
GroepsdynamicaGroepsdynamica
Deze module biedt je een versterking van competenties voor hulpverlening aan cliënten. Je doet verdiepende kennis op over groepsdynamica, waardoor er een basis gelegd wordt voor het begrijpen van groepsgedrag en de diverse invloeden, evenals jouw eigen gedrag. Kennis van en inzicht in groepsdynamica stelt je in staat om op een positieve wijze deze processen te beïnvloeden om zo de groep en het individu te helpen het gewenste resultaat te behalen.
|
5 |
|
PreventiePreventie
Je leert motiveren welk type interventie op het gebied van preventie passend is bij het opstellen of beoordelen van preventieprojecten binnen het sociale domein. Daarbij houd je rekening met de huidige beleidsontwikkelingen, belangen op macro-, meso- en microniveau, resultaten uit wetenschappelijk onderzoek, verschillende verklaringsmodellen voor psychische gezondheid en de verwachte effectiviteit van de interventie.
|
5 |
|
Coaching en motiverende gespreksvaardighedenCoaching en motiverende gespreksvaardigheden
Je maakt kennis met diverse interventie- en gesprekstechnieken. Wat is de essentie? Wat is het verwachte effect? En hoe kun je deze interventies toepassen om je gesprekspartner te motiveren tot gedragsverandering?
|
5 |
|
Evidence-based practice werkenEvidence-based practice werken
Interventies moeten gebaseerd zijn op (wetenschappelijke) kennis over wat werkt. Dat is het uitgangspunt van het werken volgens evidence based practice. Je leert de gevonden bewijslast voor de behandeling van individuele cliënten evalueren op basis van de drie pijlers van evidence based practice.
|
5 |
|
Arbeids- en organisatiepsychologieArbeids- en organisatiepsychologie
Deze module gaat in op wetenschappelijke modellen op het gebied van organisatiepsychologie. Daarbij leer je o.a. over de invloed van individueel gedrag en groepsgedrag op werkprocessen binnen organisaties.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule GroepscoachingPraktijkintegratiemodule Groepscoaching
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
In deze opdracht onderzoek en beoordeel je groepsprocessen in een organisatie en adviseer je op basis van evidence based practice over het meest geschikte type interventie op het gebied van preventie en/of coaching.
|
5 |
|
Cluster 5: Beoordelen en veranderen
Cluster 5: Beoordelen en veranderen
Je leert verschillende theoretische kaders toepassen en daar met anderen over communiceren. Ook leer je samenwerken met andere disciplines als het gaat om gedragsverandering.
|
30 |
|
PersoonlijkheidsleerPersoonlijkheidsleer
Persoonlijkheidsleer is de breedste discipline binnen de psychologie. In deze module leer je wat persoonlijkheidsleer is, maak je kennis met de vijf hoofdstromingen (psychoanalyse, behaviorisme, humanisme, cognitivisme, biologische traittheorie) en leer je wat de basisprincipes en therapeutische toepassingen van de psychoanalyse zijn. Ook leer je veel voorkomende gedragsstoornissen in relatie te brengen met passende vormen van hulp en behandelmogelijkheden.
|
5 |
|
GezondheidspsychologieGezondheidspsychologie
Deze module behandelt de psychologische aspecten van gezondheid en ziekte. Zo is er o.a. aandacht voor gezondheidsvoorlichting, educatie en preventieactiviteiten. Daarnaast is er aandacht voor een aantal veelvoorkomende psychosomatische aandoeningen. Ook is er aandacht voor de relatie tussen psychologie en (chronische) ziekte. Hoe gaat iemand om met zijn ziekte? Bovendien besteedt de module aandacht aan de relatie tussen gedrag en gezondheid. Wanneer is er sprake van een balans of disbalans tussen risicofactoren en beschermende factoren? Hoe leg je het individuele en maatschappelijke belang van een gezonde leefstijl uit aan betrokkenen? En hoe motiveer je mensen tot gedragsverandering?
Na afronding van deze module ben je in staat om preventieve en gezondheidsbevorderende maatregelen (zoals werken aan competentie, zelfmanagement en leefklimaat) aan specifieke ongezonde leefstijlfactoren bij cliënten.
|
5 |
|
OnderwijspsychologieOnderwijspsychologie
In deze module doe je kennis op van theorieën op het gebied van sociale en motivationele processen in de klas en de wisselwerking met het leren. Er is aandacht voor theorieën met betrekking tot cognitieve ontwikkeling en je krijgt inzicht in hoe het onderwijs en de opbouw van lesprogramma’s zijn afgestemd op deze ontwikkeling. Taalontwikkeling en lezen komen aan bod, evenals de meest gangbare theorieën met betrekking tot leer- en cognitieve stoornissen. Je doet kennis op over het ontstaan van deze stoornissen en krijgt inzicht in de mogelijke oorzaken van deze stoornissen. Bovendien weet je na afronding welke leerstrategieën een leerling of student in kan zetten in zijn of haar leerproces om leer- en cognitieve stoornissen aan te pakken. Daarbij kun je een plan van aanpak opstellen, gebaseerd op de diagnose van een leer- of cognitieve stoornis bij een leerling of student.
|
5 |
|
PsychopathologiePsychopathologie
Deze module bespreekt de meest voorkomende psychische stoornissen. De psychische stoornissen volgen de indeling zoals die in de DSM-V beschreven en gehanteerd wordt. Je ontwikkelt vaardigheid in het herkennen en benoemen van symptomen van psychopathologische stoornissen op basis van het klinisch beeld ten behoeve van het formuleren van een (voorlopige) diagnose. Daarnaast is er in deze module aandacht voor de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van comorbiditeit, epidemiologie, etiologie en de effectiviteit van behandelingsvormen bij de verschillende psychopathologische stoornissen.
Na afronding ben je in staat een cliënt te onderzoeken door gericht vragen te stellen en te observeren op zoek naar aanwezige psychopathologie. Zo vorm je je een beeld van de algehele psychische toestand, de werking van de psychische functies en de mogelijke verstoringen die hierin kunnen optreden.
|
5 |
|
NeuropsychologieNeuropsychologie
In deze module maak je kennis met het begrip klinische neuropsychologie. Er is aandacht voor het neuropsychologisch onderzoek en het belang van betrouwbaarheid en validiteit van testonderzoeken. Tot slot leer je welke stoorfactoren de testresultaten van een onderzoek negatief beïnvloeden. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: beeldvorming van de hersenen, herstel en behandeling, functiedomeinen, ziektebeelden en behandelmogelijkheden.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule MultidisciplinariteitPraktijkintegratiemodule Multidisciplinariteit
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang.
|
5 |
|
Minor Onderwijs en jeugd
Minor Onderwijs en jeugd
Je leert interventies toepassen op het niveau van het kind, de leerkracht en/of de klas/school. Dit doe je op basis van de zorgbehoefte van leerlingen in het onderwijs. Ook communicatie hierover komt aan bod.
|
30 |
|
Diagnostiek - OnderwijsDiagnostiek - Onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Interventies in het onderwijsInterventies in het onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Gespreksvoering - OnderwijsGespreksvoering - Onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Handelingsgericht werken in het onderwijsHandelingsgericht werken in het onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Pedagogiek in het onderwijsPedagogiek in het onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Praktijkintegratiemodule passend onderwijsPraktijkintegratiemodule passend onderwijs
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk (stage)
Cluster 7: Praktijk (stage)
Tijdens de stage functioneer je, onder begeleiding, als toegepast psycholoog in de beroepspraktijk.
|
30 |
|
Stage inclusief praktijkassessment |
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
Cluster 8: Afstuderen
Voor een dilemma of vraag uit de beroepspraktijk beschrijf en implementeer je een onderbouwd(e) en beargumenteerd(e) oplossing of antwoord.
|
30 |
|
Methoden voor praktijkonderzoekMethoden voor praktijkonderzoek
Meer informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
PortfoliomodulePortfoliomodule
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over het hbo bachelor-niveau in een aan de opleiding gerelateerde context.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Toegepaste Psychologie - specialisatie Onderwijs en jeugd |
240 |
|