Cluster 3: Beleid, cultuur en structuurCluster 3: Beleid, cultuur en structuur
In dit cluster ontwikkel je een organisatieanalyse met betrekking tot strategisch beleid, cultuur, structuur, inrichting en organisatiefit. Aan de hand daarvan stel je een adviesrapport en implementatieplan op, inclusief een communicatieplan, opleidingsplan en de ICT-randvoorwaarden. Je doet inzicht op in de cultuur, organisatiestructuur en HRM aspecten en leert over de specifieke eisen die internationaal opereren aan de onderneming stelt (onder andere cultuurverschillen).
|
30 |
|
Human resources managementHuman resources management
De module Human resources management bevat veel actuele onderwerpen en koppelt de theorie direct aan de praktijk. Er wordt onder meer ingegaan op leidinggeven, organisatiepsychologie, arbeidspsychologie en personeelspsychologie.
|
5 |
|
Cultuur en ontwerp van organisatiesCultuur en ontwerp van organisaties
Je krijgt inzicht in de diverse bedrijfsculturen en leert hoe organisatiestructuren en personeelsstrategieën daarmee interacteren. Je ontwikkelt een visie voor de organisatie waar je werkt of gaat werken en maakt hiervoor een ontwerpschets.
|
5 |
|
Interculturele communicatieInterculturele communicatie
De doelstelling van deze module is je bewustwording van en kennis en inzicht in andere culturen te geven, om zo mogelijke misverstanden in internationale communicatie op te lossen en te voorkomen.
|
5 |
|
VerandermanagementVerandermanagement
In de module Verandermanagement wordt ingegaan op de verschillende soorten (organisatie)veranderingen die er zijn. De noodzaak van organisatieveranderingen komt aan bod en er is aandacht voor het managen van veranderingen. Vervolgens gaat de module in op veranderingsstrategieën, veranderingsmethodieken en diverse structuurdilemma’s.
|
5 |
|
InnovatiemanagementInnovatiemanagement
Je leert wat innovatiemanagement inhoudt en wanneer je ermee te maken krijgt. Er wordt ingegaan op de impact van internationalisering op innovatiemanagement en de uitwerking van innovatiemanagement op de mensen waar je als manager mee te maken hebt. Daarnaast is er aandacht voor technologische en ICT-ontwikkelingen, flexibilisering, duurzaam ondernemen en diversiteitsmanagement.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Beleid, cultuur en structuurPraktijkintegratie Beleid, cultuur en structuur
In de praktijkintegratie/stage-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. In deze opdracht stel je een advies op om een innovatiecultuur te creëren in een organisatie(-onderdeel). Daarbij neem je de mogelijke effecten op de organisatie mee, bijvoorbeeld op het gebied van structuur of personeelsmanagement.
|
5 |
|
Cluster 4: Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessenCluster 4: Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessen
In dit cluster leer je een orderstroom analyseren, (her)ontwerpen en implementeren. Daarbij beschrijf je processen voor een gemiddeld complex onderdeel of een gemiddeld complexe afdeling van de eigen organisatie. Je stelt stroomschema’s op met onderbouwde verbeteringsvoorstellen voor (nieuwe) toepassing van ICT.
In het cluster analyseer je de organisatie (inclusief de marketingmix, de marketingstrategie en de financiering van de onderneming), de markt/omgeving en de SWOT-matrix. Daarbij leer je relevante aspecten m.b.t. operations management, facility management, logistiek en inkoop benoemen.
|
30 |
|
FinancieringFinanciering
De module Financiering behandelt als eerste de basisbegrippen van financiering. Ook leer je berekeningen maken die van belang zijn bij het vaststellen van een financieringsbehoefte, het afwegen van een financieringsvorm en het berekenen van financieringskosten. Bovendien ben je na afronding van deze module in staat om berekeningen en analyses te maken van de financiële situatie van een organisatie.
|
5 |
|
Operations managementOperations management
De module gaat in op het managen van de resources die nodig zijn voor de productie en levering van producten en diensten. Ook de logistiek van dienstverlenende en handelsbedrijven komt aan de orde. Je leert alles over het ontwerpen van product, proces en arbeid en doet kennis op van productieplanning en -control.
|
5 |
|
Marketing A1Marketing A1
Deze module biedt een brede basis in het vakgebied marketing. Onderwerpen die aan bod komen zijn: marketingconcept, marketingplanning, marketingstrategie, markt- en vraagbegrippen, marketinginstrumenten en toepassingsgebieden.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciersInkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Oriëntatie facilitymanagementOriëntatie facilitymanagement
Deze module behandelt de organisatie van facility management. Hoe kun je als professional de organisatie ondersteunen en een bijdrage leveren aan het werk en verblijf van individuën en groepen? Daarbij draait het zowel om services als om huisvesting. Ook leer je over welke competenties een facility manager moet beschikken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessenPraktijkintegratie Verbeteren en vernieuwen bedrijfsprocessen
In de praktijkintegratie/stage-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. In deze opdracht stel je een voorstel op voor de aanpassing van een bedrijfsproces op gebied van logistiek, inkoop of facilities, waarbij je rekening houdt met financieringsaspecten.
|
5 |
|
Cluster 5: Leidinggeven en verandermanagementCluster 5: Leidinggeven en verandermanagement
Je verricht onderzoek naar succesvolle organisaties met een positieve organisatiecultuur, ontwikkelt een eigen onderbouwde visie op leiderschap en verandermanagement en kunt deze toelichten en verdedigen.
Ook analyseer je het duurzaamheidsbeleid voor de eigen organisatie en ontwikkelt en adviseer je een verbetering, met daarin opgenomen de relevante financiële- en proces-prestatie-indicatoren. Ook leer je je eigen morele en ethische standpunten verwoorden en verantwoorden.
Na afronding van dit cluster heb je kennis van en inzicht in (organisatie) psychologie en gedrag in organisaties, strategie, besluitvorming en het managementproces.
|
30 |
|
LeidinggevenLeidinggeven
Deze module gaat uitgebreid in op de principes van leidinggeven aan personen en processen. Ook is er aandacht voor de verschillen tussen leidinggeven in een projectorganisatie en leidinggeven in een matrixorganisatie. Daarnaast wordt ingegaan op de benodigde vaardigheden zoals gesprekstechnieken en effectief vergadergedrag. Tot slot gaat de module in op het nieuwe werken en moderne vormen van leiderschap zoals dienend en ondernemend leiderschap.
|
5 |
|
Mvo en ethiekMvo en ethiek
In deze module ga je het duurzaamheidsbeleid van de organisatie waar je werkzaam bent analyseren en adviseer je op welke punten het beleid verbeterd kan worden. Je leert hoe je jouw eigen morele en ethische standpunten onderbouwt.
|
5 |
|
Strategisch managementStrategisch management
Strategisch management is een geïntegreerd vak. Onderdelen van verschillende managementdisciplines zoals marketing, human resources en financieel management komen hier samen. Een goede strategie vereist immers inzicht in de gehele bedrijfsvoering.
|
5 |
|
Arbeids- en organisatiegedragArbeids- en organisatiegedrag
De module geeft inzicht in wat andere mensen bezighoudt en drijft binnen organisaties. Zo is er onder andere aandacht voor organisatiepsychologie, verandering, leiderschap en macht, motivatie en gedrag.
|
5 |
|
Verandermanagement – verdiepingVerandermanagement – verdieping
Deze module gaat dieper in op de stof uit de module Verandermanagement.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Leidinggeven en verandermanagementPraktijkintegratie Leidinggeven en verandermanagement
In de praktijkintegratie/stage-module pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. In deze opdracht stel je een voorstel op voor een verandering op in een organisatie(onderdeel), op het gebied van duurzaamheid of ethiek, met een aanpak voor de uitvoering hiervan.
|
5 |
|
Cluster 6 Minor Communicatie in overheids- en corporate contextCluster 6 Minor Communicatie in overheids- en corporate context
Meer informatie volgt.
|
30 |
|
MediastrategieMediastrategie
Je leert een mediastrategie schrijven, beoordelen en uitvoeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan.
|
5 |
|
Identiteit en imagoIdentiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
|
5 |
|
ContentmarketingContenmarketing
Om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie is aansprekende, voor de klant relevante mediacontent steeds belangrijker. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert niet alleen de verschillende vormen en toepassingsgebieden kennen, maar gaat ook zelf aan de slag met het maken van relevante content.
|
5 |
|
Media consultancyMedia consultancy
In deze module verdiep je je in adviesvaardigheden binnen het beroepenveld. Onderwerpen die aan bod komen zijn: de rol van een mediaconsultant, contractering, het opstellen van een contentstrategie, het inzetten van communicatiekanalen en de implementatie.
|
5 |
|
Data analytics en marketingcommunicatieData analytics en marketingcommunicatie
Je leert om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatiePraktijkintegratie Verdieping corporate en overheidscommunicatie
Op basis van een knelpunt in de organisatie, een ‘gap’ tussen de huidige en gewenste identiteit of het huidige en gewenste imago, ga je een strategisch communicatieplan schrijven om de ‘gap’ te dichten. Het onderzoek naar de ‘gap’ is onderdeel van het plan. Het kan bijvoorbeeld gaan om het gat tussen de gewenste en de geprojecteerde identiteit of tussen de gepercipieerde en toegepaste identiteit. Je werkt dit plan uit, uit inclusief een advies over de inzet van big data, content, storytelling en media.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk (30 EC)Cluster 7: Praktijk (30 EC)
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van deze periode wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen (30 EC)
|
|
|
PortfolioPortfolio
De student wordt hier gevraagd zijn opgedane ervaringen en ontwikkeling in de opleiding tot beginnend beroepsprofessional te verzamelen en daarop te reflecteren. Het portfolio vormt naast het eindwerkstuk dat wordt gerealiseerd in de afstudeeropdracht de input voor de afsluitende mondelinge afstudeerzitting.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardighedenVerdieping onderzoeksvaardigheden
In deze module verdiep je je in diverse onderzoeksmethodieken ten behoeve van de afstudeeropdracht. De module focust daarnaast op het ontwikkelen en toepassen van adviesvaardigheden.
|
5 |
|
Afstudeeropdracht Afstudeeropdracht
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de AO, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen
|
20 |
|
Totaal hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Bedrijfskunde - specialisatie Corporate- en overheidscommunicatie |
240 |
|