Onderzoeken en ontdekken
In de eerste module wordt een proces op gang gebracht van zelfinzicht en bewustwording. De vragen ‘Wie ben ik?’, ‘Hoe gaat het?’, ‘Wat kan ik?’, ‘Wat wil ik?’ en ‘Wat besluit ik?’ staan hierbij centraal. De focus ligt op het onderzoeken en ontdekken van je eigen talenten en persoonlijke kwaliteiten. Aan de hand van oefeningen en verdiepende opdrachten krijg je een compleet beeld van jezelf en je ontwikkel- en actiepunten. Zo zorg je voor de persoonlijke groei en ontwikkeling die nodig is om als coach aan de slag te gaan.
Lifecoaching: basiskennis
In deze module staat de theorie van lifecoaching centraal. De achtergrond, de essentie en het doel van lifecoaching worden behandeld. Thema’s die aan bod komen zijn evenwicht, dromen, wensen, verlangens, motivatie, zelfvertrouwen, talentontwikkeling en zelfreflectie. Je leert hoe bepaalde overtuigingen ontstaan, hoe je hieraan kunt werken en hoe je doelen stelt en kunt bereiken. Ook in dit deel komen oefeningen en verdiepende opdrachten aan bod.
Professioneel lifecoach
Coachen is een beroep. Net als ieder beroep moet een coach beschikken over kwaliteiten en talenten die hem of haar tot een goede coach maken. Allereerst komt het coachingsproces aan de orde. Hoe kort ook, elk coachingstraject heeft een begin en een eind. Daarom komen diverse procesmodellen aan bod. Verder gaan we uitvoerig in op de essentiële vaardigheden om een goede coach te zijn. Denk bijvoorbeeld aan luisteren, vragen stellen, feedback geven en observeren. Maar ook jouw persoonlijke eigenschappen en kenmerken komen aan de orde. Een lifecoach moet namelijk weten wat zijn of haar sterke en zwakke punten zijn en wat zijn of haar grenzen zijn. Ook de verschillende methoden, technieken en werkvormen die een coach kan inzetten, worden in deze module uitgebreid besproken. Op die manier creëer je een eigen ‘toolkit’ met oefeningen, opdrachten, werkvormen, methodes en technieken waar jij je als coach prettig bij voelt.
E-coaching
Je leert over verschillende vormen van e-coaching en ontdekt wanneer e-coaching geschikt is en wanneer je beter voor face to face-coaching kunt kiezen. Ook de benodigde vaardigheden voor een e-coach komen aan bod. Daarnaast gaat dit deel in op de verschillende fasen van het e-coachingstraject (analyze, internalize, sustain). Tot slot leer je over een aantal belangrijke verschillen tussen e-coaching en andere vormen van coaching. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor analytisch lezen, taalgebruik en focus.
Al het benodigde lesmateriaal is inbegrepen bij het lesgeld. Ook ontvang je het boek ‘Doe er wat aan’ van T. Groeneveld en W. Wanrooij, een werkboek voor zelfcoaching met veel voorbeelden van waarom mensen doen zoals ze doen.
Deze cursus is inclusief een leerzame praktijkdag ter verdieping van het lesmateriaal. Deelname is niet verplicht, maar wordt wel sterk aangeraden. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de lesdag. Over de tijd en de locatie van de lesdag word je tijdig geïnformeerd.
Tijdens deze praktijkdag staan coachvaardigheden, gespreksvaardigheden en communicatievaardigheden centraal.
Basisvaardigheden m.b.t. coachvaardigheden
- Coachen
- Confronteren
- Sensitiviteit
- Doelgerichtheid
- Motiveren
- Zelfreflectie
Basisvaardigheden m.b.t. het voeren van een gesprek
- Intake
- Coachgesprek
- Evaluatiegesprek
Basisvaardigheden m.b.t. communicatievaardigheden
- Verbale en non-verbale communicatie
- Feedback geven
- Vragen
- Luisteren (niveaus van luisteren)
- Observeren
- LSD (Luisteren – Samenvatten – Doorvragen)