Tijdens deze opleiding leer je bedrijven binnen de toeristische sector zelfstandig adviseren op basis van een (big) data analyse over de verbetering van de marketingcommunicatie. Hierbij houd je rekening met privacywetgeving, zoals de AVG en informatiebeveiliging zoals ISO 27001. Ook leer je advies geven over de inzet van owned en paid media binnen een marketing communicatiestrategie. Verder ga je aan de slag met het visualiseren van de concrete bedrijfssituatie van een touroperator. Hierbij maak je gebruik van het business model canvas en het waarde propositie canvas. Ook leer je adviseren over het verbeteren of vernieuwen de bedrijfsvoering, zowel binnen de eigen onderneming als op de toeristische bestemming. Ten slotte bedenk je een innovatieve of moderne marketingtool binnen een nieuw of bestaand toeristisch product.
De opleiding bestaat uit de volgende modules:
Data analytics en marketingcommunicatie
In deze module leer je om op basis van de customer journey relevante data te verzamelen. Ook het analyseren en duiden van deze data komt uitgebreid aan bod. Bovendien leer je je inzichten op een aantrekkelijke manier presenteren aan stakeholders.
Online marketing en adverteren
Deze module behandelt verschillende vormen van owned en paid media. Welke rol spelen deze binnen de algemene marketing en in het bijzonder binnen de online funnels? Hoe kunnen ze succesvol worden ingezet? Welke tooling wordt veel gebruikt? En hoe kan de effectiviteit worden geanalyseerd? Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. socialmediamarketing, zoekmachineoptimalisatie, online advertising, contentcreatie, online interactie en influencermarketing.
Visueel communiceren
In deze module leer je alles over visuele communicatie. Theorieën, universele ontwerpprincipes en handige feitjes en weetjes worden helder uiteengezet. Na afloop kun je weloverwogen beslissingen nemen rond de esthetiek en begrijpelijkheid van mediaproducten.
Touroperating
De module behandelt het gehele touroperatingsproces. Daarbij is aandacht voor het strategisch beleid (missie, visie, keuzeprocessen, consumentengedrag, ICT-ontwikkelingen), inkoop en contracting, productie, distributie, verkoop en de operationele invulling, communicatie en het vermarkten van producten. Bovendien is er in deze module uitgebreid aandacht voor bestemmingsmanagement (destination management). Hierbij leer je over het managen, beïnvloeden en coördineren van alle aspecten van een bestemming die bijdragen aan de beleving van een toerist. Ook leer je daarbij rekening houd met de wensen en belangen van zowel de toeristen als de lokale bevolking, de economie en de leefomgeving.
Praktijkintegratiemodule Online marketing toerisme
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht bedenk je een innovatieve of moderne marketingtool op basis van technologische ontwikkelingen en trends om van een bestaand of (ver)nieuw(d) product of dienst de aandacht of verkoop te verbeteren. Je presenteert deze keuze richting management/ICT met visualisatie van de tool en houdt daarbij rekening met de kosten van het gekozen instrument en privacy wetgeving.