Je volgt de onderstaande vijf modules:
Productkennis toerisme
Je maakt kennis met de diverse onderdelen waaruit een toeristisch product kan bestaan. Waar nodig, wordt daarbij specifiek aandacht besteed aan de zakelijke toerist. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere bestemmingen, accommodaties, vervoersvormen, aanvullende diensten, reisvoorwaarden en verzekeringsvormen, prijzen en contracten. Na afronding van de module weet je bovendien hoe je je productkennis up-to-date houdt.
Productmanagement toerisme
Deze module draait om het ontwikkelen, vernieuwen en vermarkten van toeristische producten. Creativiteit en vraaggericht denken vormen daarbij de uitgangspunten. Onderwerpen die in deze module aan bod komen, zijn onder andere doelgroepanalyse, bestemmingsanalyse, vraag en aanbod, verantwoord ondernemen, creativiteit en inspelen op trends in de markt.
Europese consumentenbescherming
Deze module behandelt de invloed van ‘Europa’ in de toeristische sector in het algemeen en de reisbranche in het bijzonder. Zo leer je bijvoorbeeld over de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Touroperating
De module behandelt het gehele touroperatingsproces. Daarbij is aandacht voor het strategisch beleid (missie, visie, keuzeprocessen, consumentengedrag, ICT-ontwikkelingen), inkoop en contracting, productie, distributie, verkoop en de operationele invulling, communicatie en het vermarkten van producten. Bovendien is er in deze module uitgebreid aandacht voor bestemmingsmanagement (destination management). Hierbij leer je over het managen, beïnvloeden en coördineren van alle aspecten van een bestemming die bijdragen aan de beleving van een toerist. Ook leer je daarbij rekening houden met de wensen en belangen van zowel de toeristen als de lokale bevolking, de economie en de leefomgeving.
Praktijkintegratiemodule Een nieuwe bestemming
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. In deze opdracht maak je een plan voor een nieuwe bestemming die zowel duurzaam als commercieel aantrekkelijk is. Je stelt een compleet (duurzaam) aanbod op inclusief inkoop, calculaties, juridische aspecten, samenwerkingsmogelijkheden en een marketingplan. Het aanbod sluit aan op de missie en visie van de organisatie. Ook doe je onderzoek naar de cultuur van de nieuwe bestemming en stel je een destination managementplan op waarin je een voorstel doet voor interculturele communicatie en cultuurbehoud op locatie.