Hieronder lees je wat je leert in de verschillende modules.
Communicatie
In deze module ontwikkel je de communicatievaardigheden en –technieken die je in je dagelijks werk nodig hebt. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor sociale vaardigheden, gesprekstechnieken, feedback geven en ontvangen, observeren, informeren en rapporteren (mondeling en schriftelijk), coachingstechnieken, omgaan met agressie en conflicten en intercultureel communiceren. Ook komen de onderwerpen vergaderrollen, observatiemethoden, vraagtechnieken, principes van geweldloze communicatie en een open luisterhouding aan bod.
De kennismaking
Je maakt in deze module kennis met het beroep en leert de doelgroep, het werkveld en de sociale kaart kennen. Ook ontwikkelingspsychologie en pedagogiek komen aan bod. De module gaat o.a. in op verschillende doelgroepen vormen van begeleiding en op relevante organisaties in de zorg. Ook is er aandacht voor maatschappelijke en technologische ontwikkelingen waar je in het werk mee te maken kunt krijgen. Denk bijvoorbeeld maar aan ontwikkelingen op het gebied van e-health. Daarnaast doe je in deze module basiskennis op die iedere professional in het vakgebied nodig heeft. Zo leer je bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie, anatomie, fysiologie en pathologie en over medicijngebruik. Tot slot wordt ingegaan op het begeleiden en adviseren van je doelgroep. Aan het eind van de module heb je een beeld van het beroep en basiskennis die voor de beroepsuitoefening van belang is.
Doelgroepen uitgediept
Deze module gaat in op de verschillende cliëntgroepen waar je in je werk mee te maken kunt krijgen. Na afronding heb je kennis van algemene begrippen van orthopedagogiek, agogiek, toegepaste sociologie, psychiatrie en psychopathologie en kun je o.a. kenmerken, aandoeningen en beperkingen van verschillende cliëntgroepen herkennen. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor het werken met ouderen, mensen met een beperking, asielzoekers, dak- en thuislozen en het werken in de verslavingszorg.
ADL - Ondersteuning en verzorging
Deze module draait om het begeleiden van cliënten bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL). Hoe kun je cliënten bijvoorbeeld stimuleren of de zelfredzaamheid bevorderen? Daarbij leer je o.a. over het opbouwen en onderhouden van een vertrouwensband, over omgaan met ethische vraagstukken en deze bespreekbaar maken, over privacy en over de inzet van technologische toepassingen op het gebied van e-health en domotica.
Begeleiding bij wonen en huishouden
Hoe kun je je cliënt ondersteunen bij het werken aan doelen op het gebied van wonen en huishouden? Dat is de vraag waar deze module om draait. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. hygiëne en veiligheid, structuur en levensritme, sociale contacten, huishoudelijke werkzaamheden, financiën en administratie. Ook leer je meer over, interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken, methodieken om de eigen regie te vergroten en de mogelijkheden en risico’s van (social) media en internet.
Begeleiding bij participatie
In deze module wordt ingegaan op het invullen van een passende vorm van participatie voor de cliënt. Er wordt aandacht aan het inschatten van mogelijkheden van de cliënt en het kiezen van een passende vorm(en) van participatie. Aan het eind van de module kun je een passende vorm van participatie vinden en de cliënt motiveren en begeleiden. Je leert o.a. meer over het invullen van dagbesteding met de cliënt, hierbij houd je rekening met situatie van de cliënt en motiveer je de cliënt bij uitvoering dagbesteding en vormen van participatie. Ook leer je meer over het stimuleren van zelfredzaamheid en eigen regie, sociale integratie en methodieken om de eigen regie te vergroten. Ten slotte kun je voldoening, ontplooiing en geluk bevorderen bij cliënten.
Verpleegtechnische handelingen
Deze module gaat in op de verpleegtechnische handelingen waar je als begeleider maatschappelijke zorg mee te maken kunt krijgen. Ook wordt ingegaan op ziektes en problemen die van belang zijn bij de zorg en ondersteuning. Zo leer je bijvoorbeeld medicijnen checken, registreren en toedienen, wonden verzorgen, sondevoeding toedienen en monsters verzamelen t.b.v. diagnostiek. Aan het eind van de module kun je (binnen de kaders van wet en protocol) verpleegtechnische handelingen uitvoeren en beoordelen of ziektes en problemen invloed hebben op de verpleegtechnische handelingen.
Professioneel handelen
In deze module staat de beroepsomgeving centraal. Je leert de wetten en regels kennen die gelden in de welzijnssector en leert over actuele ontwikkelingen in het beroepsveld zoals AVG, de Wet Langdurige Zorg, Kwaliteitswet zorginstellingen en de wet zorg en dwang. Ook de ontwikkeling van je eigen deskundigheid komt uitgebreid aan bod.
Het opstellen van plannen
Deze module gaat in op het opstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit op de behoeften en mogelijkheden van een cliënt. Zo leer je je bijvoorbeeld planmatig werken, een probleem formuleren, gegevens verzamelen, doelen formuleren en prioriteiten bepalen.
Sociale activering
Deze module gaat in op mogelijkheden en methodieken voor sociale activering. Ook wordt ingegaan op systeemgericht werken. Je leert bijvoorbeeld over het opbouwen, onderhouden en herstellen van een sociaal netwerk. Ook is er aandacht voor o.a. verschillende soorten activiteiten, ontwikkelmogelijkheden voor cliënten, groepsdynamica, zelfredzaamheid en methoden om een gezonde leefstijl bij cliënten te stimuleren.
Begeleiden en instructie geven
Je leert instructie en begeleiding geven aan collega’s. Hoe werk je bijvoorbeeld iemand in? Hoe coach je iemand? Welke leerdoelen stel je en hoe toets je het resultaat? Onderwerpen die aan bod komen zijn: instructie geven, motiveren, begeleiden bij inwerken, adviseren en coachen en leerdoelen stellen en toetsen op resultaat.