Cluster 3: Groepsprocessen en professioneel handelen
Cluster 3: Groepsprocessen en professioneel handelen
Dit cluster versterkt je professionaliteit, leert je samenwerken met diverse partners en bijdragen aan verdere professionalisering van het beroep. Na afronding heb je een integrale visie, neem je de regie en weet je samenwerkingspartners te betrekken bij het werken met cliënten en hun netwerk. Ook weet je je te positioneren binnen het groepsverband en kun je anderen bewust maken van die positie.
|
30 |
|
Teamprocessen, -rollen en coachenTeamprocessen, -rollen en coachen
In deze module wordt uitgebreid ingegaan op teamdynamiek. Je leert o.a. een team aansturen en collega’s begeleiden. Daarbij maak je gebruik van de sterkten en zwakten van je team en neem je een passende leiderschapsstijl aan.
|
5 |
|
Interprofessioneel samenwerkenInterprofessioneel samenwerken
Je leert invulling geven aan je rol als sociaal werker binnen een multidisciplinair team en samenwerken in het belang van het sociaal functioneren van de cliënt. Daarbij houd je rekening met de belangen van samenwerkende professionals en met de wet- en regelgeving rondom geheimhouding en privacy.
|
5 |
|
Communicatie met collega’s en anderen en met weerstand omgaanCommunicatie met collega’s en anderen en met weerstand omgaan
Tijdens deze module ontwikkel je de vaardigheden om effectief en resultaatgericht met collega’s te communiceren en samen te werken. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor methoden om feedback te geven en te ontvangen, het afwegen van verschillende belangen en voor onderhandelen. Ook leer je weerstand en conflictstijlen herkennen en zo handelen dat je toch tot het gewenste resultaat komt.
|
5 |
|
Integraal werkenIntegraal werken
Hoe kun je als professional komen tot een goede oplossing voor cliënten? Je vergelijkt in deze module verschillende methoden en ontdekt hoe deze gezamenlijk gebruikt kunnen worden om een cliënt te helpen.
|
5 |
|
GroepsdynamicaGroepsdynamica
In deze module doe je inzicht op in groepsprocessen. Als professional zul je immers in verschillende groepen opereren om gezamenlijk tot een zo goed mogelijk resultaat voor de cliënt te komen. Na afronding kun je groepsprocessen observeren en beoordelen en ben je in staat om op basis van evidence based methoden te formuleren welk type interventie passend is, binnen de context van preventie of coaching.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Werken op teamniveau en in samenwerking met andere professionals Praktijkintegratie Werken op teamniveau en in samenwerking met andere professionals
In de praktijkintegratiemodules pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktische context.
In deze module toon je in een onderbouwde rapportage aan hoe je zelfstandig een casus hebt geleid, waarbij gebruik is gemaakt van andermans expertise. De cliëntsituatie is daarbij bevorderd of gehandhaafd.
|
5 |
|
Cluster 4: Doelgericht en ondernemend werken
Cluster 4: Doelgericht en ondernemend werken
In dit cluster staat de begeleiding van cliënten met continue en/of complexe problematiek centraal. Na afronding ben je in staat deze begeleiding met een respectvolle beroepshouding te coördineren. Daarbij houd je rekening met de eigenheid en psychopathologie van de cliënt. Ook kun je de maatschappelijke tendens binnen het sociale werkveld analyseren en ben je in staat de cliënt te adviseren om diens leefsituatie te verbeteren.
|
30 |
|
Omgaan met diversiteitOmgaan met diversiteit
Iedere cliënt is anders en heeft een andere achtergrond. Het is voor sociaal werkers heel belangrijk om hier rekening mee te houden. In deze module leer je cliënten ondersteunen binnen een context van diversiteit. Daarbij neem je een open houding aan, zodat recht wordt gedaan aan de eigenheid van de cliënt en diens levensbeschouwelijke, culturele, maatschappelijke en sociale achtergrond.
|
5 |
|
BeroepsethiekBeroepsethiek
Je leert morele dilemma’s in de beroepspraktijk herkennen, deze bespreekbaar maken en hierin afgewogen keuzes maken.
|
5 |
|
Maatschappelijke invloedenMaatschappelijke invloeden
In deze module is uitgebreid aandacht voor de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen die van invloed zijn op de sociaal werker en de cliënt. Ook leer je de sociale, economische en juridische gevolgen hiervan begrijpen.
|
5 |
|
PsychopathologiePsychopathologie
Je leert psychologische ziektebeelden herkennen en op basis hiervan beslissen welke vervolgactie de meest passende is.
|
5 |
|
Project- en kwaliteitsmanagementProject- en kwaliteitsmanagement
In deze module leer je kritisch kijken naar werkprocessen en verbeteringen formuleren. Daarbij combineer je basiskennis van management en kwaliteitszorg, professioneel samenwerken en procesmatig werken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Advies vanuit de maatschappelijke contextPraktijkintegratie Advies vanuit de maatschappelijke context
In de praktijkintegratiemodules pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktische context.
In deze module schrijf je een adviesrapport voor een cliënt om diens leefsituatie te verbeteren. Daarbij houd je rekening met de maatschappelijke context en met de eigenheid en psychopathologie van de cliënt.
|
5 |
|
Cluster 5: Profiel algemeen: Verbinding en motivatie
Cluster 5: Profiel algemeen: Verbinding en motivatie
Na afronding van dit cluster ben je in staat om methodisch en planmatig bij te dragen aan de kwaliteit van (samen)leven van de cliënt door het stimuleren van verbinding met de omgeving, het stimuleren van de eigen regie en het vertalen van weerstand in zingeving en motivatie.
|
30 |
|
Methodisch handelen in het sociaal domeinMethodisch handelen in het sociaal domein
De begeleiding die je als sociaal werker biedt, is effectiever wanneer je dit op een systematische en doelgerichte manier aanpakt. In deze module leer je hoe je dit doet. Daarbij maak je kennis met verschillende ondersteunende theorieën.
|
5 |
|
Planmatig en doelgericht werkenPlanmatig en doelgericht werken
In deze module leer je een persoonlijk plan maken, samen met de cliënt. Daarbij stel je gezamenlijk doelen op. Dit onderbouw je met passende methoden en interventies.
|
5 |
|
Omgaan met conflicten en agressieOmgaan met conflicten en agressie
In je werk kun je te maken krijgen met conflicten en agressie. In deze module leer je welke interventies mogelijk zijn in zo’n situatie. Na afronding kun je op basis van een afgewogen inschatting bepalen of er moet worden ingegrepen. En zo ja, hoe en door wie om een zo positief mogelijk gevolg te krijgen voor het begeleidings- of hulpverleningstraject.
|
5 |
|
Meerwaarde van informele zorgMeerwaarde van informele zorg
Deze module leert je hoe je informele zorg kunt inzetten bij de begeleiding van een cliënt.
|
5 |
|
Zingeving en motivatieZingeving en motivatie
Om een cliënt in staat te stellen zelf zijn handelen en participeren vorm te geven, is het van belang om als sociaal werker aan te sluiten bij het morele referentiekader van de cliënt. In deze module leer je daarom waarden, drijfveren en zingeving bij cliënten onderscheiden, herkennen en benutten.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Verbinding en motivatiePraktijkintegratie Verbinding en motivatie
In de praktijkintegratiemodules pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktische context.
In deze module schrijf je een adviesrapport voor een cliënt die in weerstand of ontevreden is. Daarbij onderzoek je of informele zorg een rol kan spelen, of zingeving aan de orde is en welke methodieken ingezet kunnen worden.
|
5 |
|
Uitstroomprofiel Jeugd en gezin |
|
|
Cluster 6: Minor Jeugd en gezin
Cluster 6: Minor Jeugd en gezin
Deze minor zoomt in op de complexe problematiek bij jeugdigen en hun gezin. Na afronding kun je onderzoeken welke (preventieve) interventies toepasbaar zijn bij deze doelgroep, binnen de kaders van het landelijke en lokale gezondheids- en jeugdzorgbeleid.
|
30 |
|
Effectieve interventies jeugdzorgwerkerEffectieve interventies jeugdzorgwerker
In deze module komen diverse interventies in het jeugdzorgwerk aan bod. Ook leer je hoe je het inzetten van interventies af kunt stemmen op de specifieke cliëntsituatie, waarbij je aandacht hebt voor de eigen kracht en zelfregie van de cliënt.
|
5 |
|
JeugdzorgbeleidJeugdzorgbeleid
Je leert de vertaalslag maken van landelijk en lokaal beleid op het gebied van jeugdhulpverlening naar de eigen beroepspraktijk.
|
5 |
|
Jeugd- en opvoedingsproblematiekenJeugd- en opvoedingsproblematieken
Deze module gaat in op methodisch hulpverlenen, het ontwerpen van programma's en op signaleren en initiëren.
|
5 |
|
MultiprobleemgezinnenMultiprobleemgezinnen
In deze module staan multi-probleemgezinnen centraal. Je maakt kennis met diverse methoden en interventies die ingezet kunnen worden om deze gezinnen intensief te ondersteunen met aandacht voor de veiligheid van de jeugdigen in het gezin.
|
5 |
|
Huiselijk en seksueel geweldHuiselijk en seksueel geweld
Deze module gaat over de aspecten die bij het aanpakken van huiselijk geweld van elementair belang zijn. Je leert de aard, omvang, oorzaken en gevolgen van huiselijk en seksueel geweld kennen. Vervolgens leer je de sluitende aanpak, de ketenaanpak, de instrumenten en methodieken die je hierbij kunt inzetten. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de systeemgerichte benadering van huiselijk en seksueel geweld en ‘Signs of Safety’.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Minor JeugdzorgwerkerPraktijkintegratie Minor Jeugdzorgwerker
In de praktijkintegratie-opdracht pas je de opgedane kennis op geïntegreerde wijze toe in een praktische context.
|
5 |
|
Cluster 7: Praktijk
Cluster 7: Praktijk
Tijdens de praktijkleerperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene HBO-competenties zijn opgenomen. Tijdens de praktijkleerperiode zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
|
30 |
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
Methoden van praktijkonderzoekMethoden van praktijkonderzoek
In de module ‘Methoden voor praktijkgericht onderzoek’ leer je verschillende onderzoeksmethoden kennen en selecteren, gericht op het aanbrengen van verbeteringen in de praktijk van de sociaal werker.
|
5 |
|
AfstudeeropdrachtAfstudeeropdracht
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de afstudeeropdracht, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Social Work – Jeugd en gezin |
240 |
|