Modules die voor iedere MBO-opleiding op dit niveau gelijk zijn: |
|
Loopbaan en burgerschapLoopbaan en burgerschap
Deze module bestaat uit twee delen. In het deel Burgerschap leer je over een aantal belangrijke onderdelen van de Nederlandse samenleving. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a. de Nederlandse politiek, mens en arbeid, de burger als consument en vitaal burgerschap.
Het deel Loopbaan draait om jou als professional. Je krijgt meer zicht op je kwaliteiten, mogelijkheden en de reden om een bepaalde keuze te maken. Ook onderzoek je wat voor baan bij jou past en hoe je zelf invloed kunt hebben op je loopbaan. Verder komt het opbouwen van een (professioneel) netwerk aan bod.
|
|
Rekenen niveau 4Rekenen niveau 4
In deze module leer je rekenen op MBO 4-niveau. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- grootheden en eenheden
- oriëntatie in de twee en driedimensionale wereld
- verhoudingen herkennen en gebruiken
- procenten gebruiken
- omgaan met kwantitatieve informatie
|
|
Nederlands 3FNederlands 3F
Deze module brengt je mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid op niveau 3F, het niveau dat hoort bij een MBO 4-opleiding. Je werkt aan je mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. Ook is er aandacht voor taalverzorging en taalbeschouwing.
|
|
EngelsEngels
Kennis van de Engelse taal is noodzakelijk voor iedereen. In deze module leer je Engelse teksten lezen en Engels verstaan op B1-niveau (halfgevorderd) en gesprekken voeren, spreken en schrijven op A2-niveau (beginner).
|
|
Specifieke modules voor deze opleiding: |
|
CommunicatieCommunicatie
In deze module komen de basisvaardigheden van communicatie aan bod. Je leert goed communiceren met cliënten, naasten en collega’s. Deze module is dan ook een basis voor de andere modules binnen de opleiding. De volgende onderwerpen komen o.a. uitgebreid aan bod:
• Basis communicatievaardigheden (o.a. actief luisteren, LSD, etc.).
• Verbale en non-verbale communicatie.
• Interculturele communicatie.
• Gespreksvaardigheden (diverse soorten gesprekken, waaronder feedbackgesprek, coachgesprek, slecht nieuws gesprek, klacht) en begeleidingstechnieken.
• Motiveren, onderhandelen en supportmethodieken.
• Reflectie en feedback.
|
|
Zelfredzaamheid en samenwerkenZelfredzaamheid en samenwerken
Tijdens deze module leg je een basis voor het handelen binnen de zorg. Je leert meer over vanuit welk standpunt zorg en begeleiding wordt geboden, wie je tegenkomt en hoe je samenwerkt en welke (technologische) mogelijkheden er zijn om de regie en zelf- en samenredzaamheid te versterken. Ook leer je over hoe de zorg is ingericht, op welke manier deze gefinancierd wordt en over de wetgeving voor de zorg. De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
• Kijk op de zorg en begeleiding en zelf- en samenredzaamheid, eigen regie.
• Kennis over het werkveld, wie kom je tegen (formele en informele zorg, disciplines en ketenzorg).
• Cliënt en zijn sociaal netwerk en hoe werk je samen.
• Gedragswetenschappen: sociologie, antropologie, psychologie en pedagogie.
• Samenwerken op afstand, technologische hulpmiddelen, eHealth.
• Voeding, dieetleer.
• Basiskennis financiering van de zorg en wetgeving (BIG, WGBO, WLZ, WMO en Wkkgz).
• Sociale kaart en maatschappelijke steunsystemen.
|
|
Preventie, voorlichting en veiligheidPreventie, voorlichting en veiligheid
Tijdens deze praktische module leer je de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte herkennen. Verder leer je hierbij te handelen door voorlichting, advies en instructies te geven aan zorgvragers op verschillende niveaus, uit verschillende culturen, in specifieke branches (zoals VT, GHZ, GGZ en KZ). O.a. de volgende onderwerpen komen aan bod:
• Relatie gezondheid – welbevinden lichamelijk, psychisch en sociaal, (positieve gezondheid) en zelfredzaamheid.
• Vroeg signalering, gezondheidsrisico’s en patiëntveiligheid.
• Ethiek en normen verantwoorde zorg, dilemma’s, afwegingen en wetgeving.
• Preventie en voorlichting.
• Branche specifieke kaders.
• Grensoverschrijdend gedrag, onbegrepen gedrag en meldcodes.
|
|
Anatomie, fysiologie en pathologieAnatomie, fysiologie en pathologie
Tijdens deze module wordt de anatomie en fysiologie van het menselijk lichaam en de meest voorkomende ziekteverschijnselen behandeld. Je leert de anatomie van het menselijk lichaam beschrijven en je leert wat de oorzaken en verschijnselen zijn bij de behandelde ziekteverschijnselen die bij de genoemde pathologie horen. Verder leer je meer over gedragsveranderingen bij ziekteverschijnselen, hoe je hier goed op kunt reageren, je leert de juiste begeleiding bieden en eventueel vervolgstappen nemen.
|
|
Verpleegkundige zorg en begeleidingVerpleegkundige zorg en begeleiding
In deze module doorloop je alle stappen van zorg en begeleiding. Zo leer je alles van het signaleren, observeren, zorgplan opstellen, monitoren en evalueren tot het bieden van verpleegkundige zorg en begeleiding. O.a. de volgende onderwerpen komen aan bod:
• Signaleren, observeren, monitoren en evalueren.
• Methodisch zorg verlenen, diagnostisch, klinisch redeneren.
• Zorgplan en zorgproces.
• Basiszorg (persoonlijke verzorging, activiteiten van het dagelijks leven, opname van voeding en vocht, uitscheiding, uiterlijke verzorging, mobiliteit en waak- en slaapritme).
• Co morbiditeit en dubbele diagnose.
• Vitale functies.
• Regie, dagbesteding, dag invulling.
• Palliatieve en terminale zorg.
|
|
Verpleegtechnisch handelen Verpleegtechnisch handelen
Na het volgen van deze module kun je op een goede wijze de verpleegtechnische vaardigheden uitvoeren die vallen onder de voorbehouden-risicovolle handelingen vanuit de wet BIG. Ook weet je hoe je kunt inspelen op de mogelijkheden en beperkingen van de zorgvrager en leer je medisch rekenen.
|
|
CoördinerenCoördineren
In deze module leer je de coördinerende (organiserende) rol uitvoeren. Zo leer je alles over plannen, samenwerken en krijg je kennis over rollen, taken, wetgeving en financiering. Ook onderwerpen zoals effectiviteit, delegeren en doelmatigheid komen aan de orde.
|
|
Verpleegkundige zorg en begeleiding in de VTVerpleegkundige zorg en begeleiding in de VT
Tijdens deze module krijg je meer kennis over verpleeghuizen en thuiszorg (VT). Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
• De meest voorkomende ziekteverschijnselen in de VT en de daarbij komende verpleegkundige zorg gericht op de chronische zorgvrager, revaliderende, geriatrische en psychogeriatrische zorgvrager.
• Verschillende vormen van dementie als ziekteverschijnsel met verschillende fasen, bijbehorende methodieken (zoals ABC-model, 9 stappenplan), kenmerkende gedragingen en gedragsproblematiek (zoals agressie, onbegrepen gedrag).
|
|
Verpleegkundige zorg en begeleiding in de GHZVerpleegkundige zorg en begeleiding in de GHZ
Tijdens deze module krijg je meer kennis over de gehandicaptenzorg. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
• Specifieke leer- en ondersteuningsbehoeften bij zorgvragers.
• Ontwikkelingsniveaus, het lichamelijk, verstandelijk en zintuiglijk functioneren en het sociaal emotioneel, adaptief en cognitief vermogen van zorgvragers.
|
|
Verpleegkundige zorg en begeleiding in het ziekenhuisVerpleegkundige zorg en begeleiding in het ziekenhuis
Tijdens deze module krijg je meer kennis over het ziekenhuis. Je leert alles over de meest voorkomende ziekteverschijnselen en de daarbij komende verpleegkundige zorg in het ziekenhuis gericht op acute en kortdurende zorg. Denk aan een chirurgische ingreep, onderzoek, behandeling, somatische aandoeningen, bevallingen, ongevallen en trauma.
|
|
Verpleegkundige zorg en begeleiding in de GGZ Verpleegkundige zorg en begeleiding in de GGZ
Tijdens deze module krijg je meer kennis over de geestelijke gezondheidszorg. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
• De meest voorkomende ziekteverschijnselen in de GGZ en de daarbij komende verpleegkundige zorg gericht op de zorgvrager met psychosociale, psychiatrische of verslavingsproblematiek.
• Transmurale zorg, psychiatrische thuiszorg, psychiatrische crisiszorg thuis, begeleid wonen en beschermde woonvormen.
• Verslavingszorg en forensische zorg.
|
|
Kwaliteit en deskundigheidKwaliteit en deskundigheid
Tijdens deze module leer je kwaliteitszorg te verzekeren en vanuit kaders te werken. Ook komen onderwerpen als beroepsstandaarden en protocollen aan de orde. Verder leer je praktische vaardigheden om goed te presteren binnen je werkomgeving en wat de invloed is van technologische en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen. Ook komt ketenzorg en interdisciplinaire samenwerking aan bod. Onderstaande onderwerpen worden behandeld:
• Beroepsstandaarden, beroepscode, protocollen
• Kwaliteitszorg en kwaliteitsverbetering
• Maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen
• Deskundigheid bevorderen
• Beroepsethiek
• Ketenzorg, interdisciplinaire samenwerking
• Professionele ontwikkeling
• Professioneel handelen/ professionele houding
|
|
Keuzedelen: |
|
Eerstelijns- en ketenzorgEerstelijns- en ketenzorg
Door veranderingen, zoals de overheveling van zorgtaken naar gemeenten en de nadruk op behandeling in de thuissituatie, wordt de samenwerking tussen eerstelijns zorgverleners steeds belangrijker. Dit keuzedeel gaat daarom uitgebreid in op de samenwerking binnen de eerstelijns- en ketenzorg en de organisatie van de eerstelijns- en ketenzorg. Zo wordt o.a. ingegaan op:
• het nagaan (onderzoeken) van de rol van andere zorgverleners in de eerstelijnszorg voor de patiënt.
• het doorverwijzen van een patiënt naar een collega-zorgverlener in de eerstelijnszorg.
• het maken van afspraken op uitvoerend (taak)niveau met collega-zorgverleners in de eerstelijnszorg.
|
|
Expressief talentExpressief talent
Dit keuzedeel biedt je de kans om je eigen talenten op expressief/creatief terrein te ontdekken en verder te ontwikkelen. Dit leerproces kun je gebruiken om cliënten uit je doelgroep te begeleiden, stimuleren en inspireren bij hun ontwikkeling.
Het keuzedeel biedt veel ruimte voor 'beleving' van kunst en cultuur, het ontdekken van verschillende kunst/expressievormen en het (zelf) doorlopen van een creatief proces op het gebied van beeld, dans, drama, muziek en spel en beweging.
Om dit in te kunnen zetten bij het ontwikkelen van het expressief/creatief talent van je cliënten, leer je de doelgroep begeleiden, uiteenlopende activiteiten bedenken en aan te bieden die passen bij de mogelijkheden (op motorisch, sociaal en cognitief gebied), interesses en behoefte van de doelgroep.
|
|
Mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel)Mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel)
Dit keuzedeel gaat specifiek in op het ondersteunen van cliënten met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a.:
• uitzoeken van de (nieuwe) mogelijkheden, wensen en behoeften van de NAH-cliënt
• begeleiden van de NAH-cliënt en diens naastbetrokkenen bij verliesverwerking
• omgaan met het disharmonische profiel van de NAH-cliënt;
• omgaan met ontremd gedrag van de NAH-cliënt.
|
|
Samenwerken met informele zorgverlenerssamenwerken met informele zorgverleners
Je doet kennis en vaardigheden op om de samenwerking met mantelzorgers en vrijwilligers vorm te geven vanuit deskundigheid en betrokkenheid.
|
|
Zorginnovaties en technologieZorginnovaties en technologie
Dit keuzedeel draait om zorginnovatie en het werken met nieuwe technologische hulpmiddelen. Onderwerpen die aan bod komen, zijn o.a.:
• bijdragen aan de deskundige inzet van nieuwe technologische hulpmiddelen.
• technologie toepassen op een ethisch verantwoorde manier.
• het gebruik van technologische hulpmiddelen bespreken met de cliënt.
• stabiliseren en/of verbeteren van de kwaliteit van leven.
• voorlichting en advies geven aan cliënten over technologische hulpmiddelen.
• multidisciplinair samenwerken m.b.t. de inzet van technologische hulpmiddelen.
• bijdragen aan zorginnovatie en onderzoek m.b.t. technologie.
• voorlichting, advies en instructie geven aan collega’s.
|
|