Vakoverstijgende didactiek en vakdidactiekVakoverstijgende didactiek en vakdidactiek
In deze module verdiep je je kennis van didactiek en ontdek je hoe je alle didactische mogelijkheden het best kunt inzetten. Wanneer kies je voor directe instructie? Wanneer past onderzoekend leren beter? Wat past het best bij de klas, de leerling en de leerstof? En wat vind jij zelf het belangrijkst?
|
10 |
|
Taal II & IIITaal II & III
In de taalmodules (Taal 2 en 3 ) bouw je een stevige kennisbasis op over taal in al haar facetten zoals je dit tegenkomt als leraar op de basisschool. Van taalonderwijs maken voor begrijpend lezen tot de theorie achter spellingsonderwijs.
|
10 |
|
Betekenisvol onderwijs ontwerpenBetekenisvol onderwijs ontwerpen
In deze module leer je allerlei facetten combineren die het vormgeven van lessen beïnvloeden. Wanneer besluit je lessen te combineren? Hoe breng je actualiteit in de taallessen? En aan welke regels en richtlijnen moet je je als leraar houden bij het maken van lessen?
|
5 |
|
Groepsdynamica, orde houden en leerlingmotivatieGroepsdynamica, orde houden en leerlingmotivatie
Om een prettige sfeer in de klas te creëren en te houden is het noodzakelijk dat je begrijpt hoe groepen werken en hoe je leerlingen aan het leren krijgt. Die kennis doe je op in de module Groepsdynamica, orde houden en leerlingmotivatie. Ook krijg je handvatten aangereikt om groepsprocessen te beïnvloeden en leerlingen te motiveren.
|
5 |
|
Handschriftonderwijs en schrifteducatieHandschriftonderwijs en schrifteducatie
Hoe kun je kinderen leren schrijven? En waarom is het zo belangrijk dat een kind kan schrijven met een pen? Dit, en meer, leer je in de module Handschriftonderwijs en schrifteducatie.
|
5 |
|
Rekenen en wiskunde IIRekenen en wiskunde II
In deze module leer je hoe je leerlingen rekenvaardigheden bijbrengt, van het maken van sommen met hele getallen tot het hebben van een rekengesprek om te onderzoeken waar een leerling vastloopt tijdens de rekenles.
|
5 |
|
Leerontwikkeling, leerproblemen en differentiatieLeerontwikkeling, leerproblemen en differentiatie
In deze module staat handelingsgericht werken centraal. Hoe kun je ervoor zorgen dat alle leerlingen in je klas de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen leren? En hoe doe je dat als er sprake is van een leerprobleem?
|
5 |
|
Praktijk II PABOPraktijk II PABO
In de tweede praktijkmodule vorm je een visie op jouw rol als leraar. Wat voor leraar wil je worden? Hoe zou je jezelf typeren als leraar? Dit doe je door veel verschillende facetten van het onderwijs mee te maken. Van het maken en geven van lessen tot het bieden van ondersteuning aan leerlingen die achterblijven met taal of rekenen of het voeren of bijwonen van gesprekken met ouders.
|
20 |
|
Onderwijs afstemmen op het jongere en oudere kindOnderwijs afstemmen op het jongere en oudere kind
Binnen een basisschool zijn de verschillen tussen kinderen groot. Een kleuter begeleid je door hem of haar spelenderwijs te laten leren. Een pre-puber zal vaker gemotiveerd moeten worden ergens mee aan de slag te gaan. Wat betekent dit voor je onderwijs?
|
5 |
|
KunsteducatieKunsteducatie
In deze module doe je kennis op voor de vakken Muziek, Beeldende vorming en Dans & Drama. Welke inhoud behandel je? En hoe maak je een les in een van deze onderwerpen?
|
5 |
|
BewegingsonderwijsBewegingsonderwijs
Je leert lessen bewegingsonderwijs verzorgen voor kinderen uit groep 1 en 2. Daarbij houd je rekening met verschillen in motorische ontwikkeling en met veiligheid.
|
5 |
|
Evalueren en toetsenEvalueren en toetsen
Het is heel belangrijk om de ontwikkeling en vorderingen van leerlingen goed te volgen. In deze module leer je hoe je passende toetsen maakt en hoe je ervoor zorgt dat je de juiste informatie afleest uit de resultaten.
|
5 |
|
ZaakvakkenZaakvakken
In deze module doe je de kennis op die nodig is voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek.
|
10 |
|
Cultuur en religieCultuur en religie
In deze module doe je de kennis op die nodig is voor de lessen op het gebied van cultuur en religie.
|
5 |
|
Algemeen Engels B2Algemeen Engels B2
In deze module breng je je kennis van het Engels op een gevorderd niveau (B2). Je leert de taal goed spreken, verstaan, lezen en schrijven. Je rondt deze module af met een officieel Cambridge-examen.
|
10 |
|
De normatieve professional en ethiekDe normatieve professional en ethiek
Als leraar speel je een grote rol in het leven van je leerlingen. De module Normatieve professional daagt je uit om na te denken over de rol van de leraar in het tegengaan van ongelijke kansen voor kinderen. Ook stel je jezelf de vraag ‘wat kan ik bijdragen binnen mijn beroepsgroep om kansenongelijkheid tegen te gaan?’
|
5 |
|
Gedrag en variatie in gedragsontwikkelingGedrag en variatie in gedragsontwikkeling
Geen kind is hetzelfde. In een klas zul je dan ook een grote diversiteit aan leerlingen tegenkomen. Het ene kind is snel afgeleid, een ander kind heeft een gediagnosticeerd gedragsprobleem. In deze module leer je hoe je kunt werken met de verschillende kinderen en hoe je kinderen die dat nodig hebben extra begeleiding kunt bieden.
|
5 |
|
KeuzeruimteKeuzeruimte
Je kiest voor 10 studiepunten (EC) modules die verdieping bieden in een onderwerp waar jouw interesse naar uitgaat. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een module die je onderzoeksvaardigheden verbreedt, een module waarin je leert programmeren of je specialiseren in het jonge kind.
|
10 |
|
Samenwerking in en om de schoolSamenwerking in en om de school
Leraar ben je niet alleen in, maar ook buiten de klas. Je werkt dan ook regelmatig samen met anderen. Hoe werk je bijvoorbeeld samen met intern begeleiders, hulpverleners, ouders of bedrijven (voor projecten)?
|
10 |
|
Internationalisering - Een praktijkonderzoekInternationalisering - Een praktijkonderzoek
In deze module wordt ingegaan op onderwijs buiten Nederland. Zo vorm je je een breder beeld en vergroot je je eigen deskundigheid.
|
5 |
|
Vakprofilering Vakprofilering
In deze module ben jij aan zet. Je kiest een activiteit of een focus op een specifiek onderwerp dat jouw interesse heeft.
|
5 |
|
Praktijk III (LiO stage)Praktijk III (LiO stage)
Tijdens de LiO- stage sta je zelfstandig voor de klas. Je verzamelt bewijsstukken en laat zien dat je er klaar voor bent om als leraar aan de slag te gaan.
|
20 |
|
AfstuderenAfstuderen
Als afstudeerproject doe je een praktijkonderzoek om te komen tot een oplossing voor een vraagstuk dat speelt binnen de school.
|
10 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Opleiding tot leraar Basisonderwijs (PABO) |
240 |
|