Hieronder lees je wat je leert in de verschillende modules.
Anatomie, fysiologie en pathologie
Tijdens deze module wordt de anatomie en fysiologie van het menselijk lichaam en de meest voorkomende ziekteverschijnselen behandeld. Je leert de anatomie van het menselijk lichaam beschrijven en je leert wat de oorzaken en verschijnselen zijn bij de behandelde ziekteverschijnselen die bij de genoemde pathologie horen. Verder leer je meer over gedragsveranderingen bij ziekteverschijnselen, hoe je hier goed op kunt reageren, je leert de juiste begeleiding bieden en eventueel vervolgstappen nemen.
Communicatie
In deze module komen de basisvaardigheden van communicatie aan bod. Je leert goed communiceren met cliënten, naasten en collega’s. Deze module is dan ook een basis voor de andere modules binnen de opleiding. De volgende onderwerpen komen o.a. uitgebreid aan bod:
- Basis communicatievaardigheden (o.a. actief luisteren, LSD, etc.)
- Verbale en non-verbale communicatie
- Interculturele communicatie
- Gespreksvaardigheden (diverse soorten gesprekken, waaronder feedbackgesprek, coachgesprek, slecht nieuws gesprek, klacht) en begeleidingstechnieken
- Motiveren, onderhandelen en supportmethodieken
- Reflectie en feedback
Verpleegtechnische vaardigheden
In deze module leer je meer over de meest voorkomende verpleegtechnische handelingen, zoals de voorbehouden-risicovolle handelingen vanuit de Wet Big. Na het volgen van deze module kun je op een goede wijze verpleegtechnische handelingen uitvoeren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van de zorgvrager.
Preventie, voorlichting en veiligheid
Tijdens deze praktische module leer je de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte herkennen. Verder leer je hierbij te handelen door voorlichting, advies en instructies te geven aan zorgvragers op verschillende niveaus, uit verschillende culturen, in specifieke branches (zoals VT, GHZ, GGZ en KZ). O.a. de volgende onderwerpen komen aan bod:
- Relatie gezondheid – welbevinden lichamelijk, psychisch en sociaal, (positieve gezondheid) en zelfredzaamheid.
- Vroeg signalering, gezondheidsrisico’s en patiëntveiligheid
- Ethiek en normen verantwoorde zorg, dilemma’s, afwegingen en wetgeving
- Preventie en voorlichting
- Branche specifieke kaders
- Grensoverschrijdend gedrag, onbegrepen gedrag en meldcodes
Eigen regie en samenwerken
Tijdens deze module leg je de basis voor het handelen binnen de zorg. Zo leer je vanuit welk standpunt zorg en begeleiding wordt geboden, wie je tegenkomt en hoe je samenwerkt. Ook leer je meer over welke (technologische, sociale/ maatschappelijke en financiële) mogelijkheden er zijn en welke rol je in het aanmoedigen van de samenredzaamheid en om de regie en zelf- en samenredzaamheid te versterken hebt. Ten slotte leer je over hoe de zorg is ingericht en op welke manier deze gefinancierd wordt.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Visie op zorg en begeleiding en zelf- en samenredzaamheid, eigen regie
- Kennis over het werkveld, wie kom je tegen (formele en informele zorg, disciplines en ketenzorg)
- Client en zijn sociaal netwerk en hoe werk je samen, sociale kaart, maatschappelijke steunsystemen
- Gedragswetenschappen
- Samenwerken op afstand, technologische hulpmiddelen, eHealth
- Wonen, huishouden en voeding
- Financiering van de zorg en wetgeving (BIG, WGBO, Jeugdwet, WMO, Wkkgz)
Zorg en begeleiding
In deze module doorloop je alle stappen van zorg en begeleiding. Zo leer je over signaleren, observeren en monitoren, methodisch zorg verlenen en klinisch redeneren. Ook leer je meer over het opstellen van een zorgplan. Verder kom je tijdens deze module meer te weten over basiszorg, denk aan persoonlijke verzorging, activiteiten van het dagelijks leven, opname van voeding en vocht, uitscheiding, uiterlijke verzorging, mobiliteit en waak- en slaapritme. Ook worden de onderwerpen vitale functies, regie, dagbesteding, dag invulling en palliatieve en terminale zorg uitgebreid behandeld.
Kwaliteit en deskundigheid
Tijdens deze module leer je kwaliteitszorg te verzekeren en vanuit kaders te werken. Ook komen onderwerpen als beroepsstandaarden en protocollen aan de orde. Verder leer je praktische vaardigheden om goed te presteren binnen je werkomgeving en wat de invloed is van technologische en sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen. Ook komt ketenzorg en interdisciplinaire samenwerking aan bod. Onderstaande onderwerpen worden behandeld:
- Beroepsstandaarden, beroepscode, protocollen
- Kwaliteitszorg en kwaliteitsverbetering
- Maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen
- Deskundigheid bevorderen
- Beroepsethiek
- Ketenzorg, interdisciplinaire samenwerking
- Professionele ontwikkeling
- Professioneel handelen/ professionele houding
Zorg en begeleiding in de VT
Tijdens deze module krijg je meer kennis over verpleeghuizen en thuiszorg. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
- Ziekteverschijnselen VT en psychische en psychiatrische ziekteverschijnselen.
- Dementie, stadia en methodieken.
- Gedrag en gedragsproblematiek.
- Gezond gedrag bevorderen.
- Revalidatie en herstel.
- Sociaal-emotioneel, adaptief en cognitief vermogen van de verschillende doelgroepen.
- Kwaliteit van bestaan, autonomie, welzijn en zingeving.
- Levensfasen en levensvragen.
- Organisatie en financiering van de VT (WLZ, ZVW en WMO).
Zorg en begeleiding in de GHZ
Tijdens deze module krijg je meer kennis over de gehandicaptenzorg. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
- Levensfasen van zorgvragers en de levensvragen.
- Gezond gedrag aanmoedigen en mogelijkheden voor gezond eten en drinken, bewegen, ontspanning en rust voor verschillende doelgroepen voorstellen.
- De meest voorkomende leer-, opvoedings- en gedragsproblemen bij zorgvragers, zoals hechtingsproblemen, automutilatie.
- De relatie tussen functioneren, activiteiten en participatie zoals in het ICF staat.
- Specifieke leer- en ondersteuningsbehoeften bij zorgvragers.
- Het beleid van zorginstellingen op seksualiteit, kinderwens en ouderschap van zorgvragers.
- De kwaliteit van bestaan, autonomie en empowerment.
- Het lichamelijk, verstandelijk en zintuiglijk functioneren en het sociaal-emotioneel, adaptief en cognitief vermogen van zorgvragers.
- Randvoorwaarden en ondersteuning die nodig is voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van voorzieningen en media voor zorgvragers.
- LVB (licht verstandelijk beperkt) met psychiatrische problemen.
Zorg en begeleiding in de Kraamzorg
Tijdens deze module krijg je meer kennis over de kraamzorg. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
- Belangrijke ziekteverschijnselen in de kraamzorg gericht op de barende, de kraamvrouw en de pasgeborene.
- Persoonlijke verzorging van de barende en de pasgeborene.
- De fasen van baring.
• Vervroegde partusondersteuning.
- Pathologie van de bevalling en kraamperiode.
- Borst- en kunstvoeding.
- EHBO en reanimatie bij de pasgeborene.
- Het Landelijk Indicatie Protocol (LIP).
- Het kwaliteitskader Vervroegde Partusassistentie.
- Multiculturele gezinssituaties en gebruiken.
- De SBAR-methode, BabyFriendly standaarden en hulpvraag methodisch achterhalen.
Zorg en begeleiding in de GGZ
Tijdens deze module krijg je meer kennis over de GGZ. Je leert o.a. meer over de volgende onderwerpen:
- Kernbegrippen van psycho-educatie, leefstijlvoorlichting.
- De organisatie van de GGZ.
- Psychische en psychiatrische ziekteverschijnselen en stoornissen gericht op de zorgvrager in de GGZ.
- De LVB met psychiatrische problemen.
- Sociale psychiatrie.
- Verslavingszorg en forensische zorg.
- Herstel ondersteunende zorg en ervaringsdeskundigheid.
- Crisisvoorkomende methodiek en crisisinterventie.
- Herstelgerichte zorg, rehabilitatie en revalidatie in de GGZ
- Therapeutisch klimaat.
- Psycho-educatie en leefstijlvoorlichting.