Cluster 1: De professional, het werkveld en de cliënt |
30 |
|
Oriëntatie op het werkveld van de sociaal werkerOriëntatie op het werkveld van de sociaal werker
Tijdens deze module krijg je inzicht in het werkveld van de Sociaal werker in de zorg. Je leert over de maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn en je leert verschillende wetten, regels en financieringsstromen kennen.
|
5 |
|
Effectief communicerenEffectief communiceren
In deze module leer je je mondeling en schriftelijk correct en effectief te kunnen uitdrukken. Je bent in staat een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een steeds intercultureler wordende context.
|
5 |
|
Basiskennis van de sociaal werker in de zorgBasiskennis van de sociaal werker in de zorg
Je leert op basis van kennis van anatomie, fysiologie en pathologie op een deskundige manier grenzen aangeven. Daarnaast leer je een niet-pluis gevoel herkennen en op basis daarvan door te verwijzen of andere deskundigheid in te schakelen. Verder leer je de ontwikkelingsfasen en de sociologische aspecten die van toepassing zijn op het functioneren van de cliënt benoemen en uitleggen hoe de cliënt gestimuleerd kan worden.
|
5 |
|
Inleiding onderzoek doenInleiding onderzoek doen
Het doel van de module ‘Inleiding onderzoek doen’ is het aanleren van de basisvaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Deze vaardigheden bestaan uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
|
5 |
|
Zelfregie, empowerment en netwerkZelfregie, empowerment en netwerk
In deze module ga je aan de slag met het achterhalen van de vraag en/of behoefte van de cliënt. Je leert o.a. hoe je dit kunt aangeven en hoe je de hulpvraag samen met de cliënt formuleert om zo de zelfredzaamheid en het netwerk te bevorderen door preventief én actief de regie van de cliënt te versterken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie De professional, het werkveld en de cliënt Praktijkintegratie De professional, het werkveld en de cliënt
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. Zo ga je tijdens deze opdracht aan de slag met het zelfstandig analyseren van het sociaal functioneren van de cliënt met complexe problematiek. Je vergelijkt diverse mogelijke oplossingen, selecteert de meest passende en onderbouwt je keuze.
|
5 |
|
Cluster 2: De professional en cliëntgebonden taken |
30 |
|
Methodisch en strategisch handelenMethodisch en strategisch handelen
Tijdens deze module ga je een plan opstellen waardoor je het sociaal functioneren van de cliënt bevordert. Tijdens dit proces maak je gebruik van passende methodieken, leer je behorende interventies toepassen en ga je het plan vervolgens evalueren.
|
10 |
|
CasemanagementCasemanagement
In de module Casemanagement leer je de begeleiding van cliënten met continue en/ of complexe problematiek coördineren. Daarnaast leer je meer over het hulpverleningstraject, het bewaken van afspraken en het informeren van collega's middels rapportage. Ook leer je na afloop van het proces reflecteren op je eigen rol als coördinator van zorg en hulpverlening.
|
5 |
|
Algemene beroepsoriëntatieAlgemene beroepsoriëntatie
In de module Algemene beroepsoriëntatie leer je om je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin je werkt (of gaat werken). Je leert om als professional naar jezelf en naar je beroepsomgeving te kijken.
|
5 |
|
Gespreksvoering met de cliëntGespreksvoering met de cliënt
Tijdens deze module krijg je de opdracht om te demonstreren dat je vanuit een respectvolle houding een effectief gesprek met de cliënt kunt voeren. Je maakt hierbij gebruik van passende gespreksmethodieken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie De professional en cliëntgebonden takenPraktijkintegratie De professional en cliëntgebonden taken
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. Tijdens deze opdracht stel je samen met de cliënt een plan van aanpak samen gericht op het sociaal functioneren. De hulpvraag van de cliënt en het cliëntsysteem moet duidelijk geformuleerd en onderbouwd zijn. Verder moet de aanpak met behulp van een of meerdere interventies beschreven zijn, alsmede het beoogd resultaat en de mogelijke effecten. Je evalueert dit na het uitvoeren van het plan van aanpak.
|
5 |
|
Cluster 3: De professional en het team |
30 |
|
Integraal werkenIntegraal werken
Tijdens deze module beschouw je een cliëntsituatie vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast formuleer je een adequate oplossing waarbij je gebruikmaakt van methoden als klinisch redeneren, evidence based en context based.
|
5 |
|
Interdisciplinair samenwerkenInterdisciplinair samenwerken
Je leert invulling geven aan je rol als sociaal werker binnen een multidisciplinair team en samenwerken in het belang van het sociaal functioneren van de cliënt. Onderwerpen zijn o.a. werken in een team, coördineren, gezamenlijke besluitvorming, wet- en regelgeving, gesprekstechnieken en intercultureel werken.
|
5 |
|
Dynamiek in groepen en teamsDynamiek in groepen en teams
Tijdens deze module leer je op basis van kennis over teamdynamiek een team aan te sturen, dan wel collega(’s) te begeleiden. Hierbij maak je gebruik van de sterkten en zwakten van je team en neem je een passende leiderschapsstijl aan. Ook is er aandacht voor omgaan met weerstand en voor conflictstijlen.
|
5 |
|
Diversiteit en inclusieDiversiteit en inclusie
Onderwerpen in deze module zijn o.a. intercultureel werken, seksualiteit, duurzaamheid en maatschappelijke kaders.
|
5 |
|
Innovatie en technologieInnovatie en technologie
Je leert praktische verbeterpunten op cliëntniveau/teamniveau signaleren en bedenkt daarvoor praktische technische oplossingen of innovaties (o.a. door middel van creatief denken). Daarnaast ga je deze verbeterpunten ook echt testen in de praktijk, rekening houdend met wet- en regelgeving zoals privacy.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Werken op teamniveau met professionalsPraktijkintegratie Werken op teamniveau met professionals
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. Tijdens deze opdracht ga je aan de slag met het schrijven van een onderbouwde rapportage over de gevoerde werkwijze van een zelfstandig geleide casus waarbij is samengewerkt met meerdere disciplines en meerdere collega’s uit eigen organisatie. Je maakt hierbij gebruik van andermans expertise. Ook heb je kennisoverdracht gedaan om de cliëntsituatie te bevorderen en/of te handhaven.
|
5 |
|
Cluster 4: Specialisatie GGZ |
30 |
|
Specifieke branchekennis - GGZ Specifieke branchekennis - GGZ
Tijdens deze module leer je aantonen dat je kennis hebt van (complexe) ziektebeelden en bijbehorende medische aandoeningen binnen het GGZ werkveld. Je leert anderen daarover informeren, je bent bekend met medische terminologie, wetten en procedures binnen de GGZ en je kunt aantonen dat je diagnoses begrijpt.
|
10 |
|
Specifieke vaardigheden en methodieken - GGZ Specifieke vaardigheden en methodieken - GGZ
Tijdens deze module leer je aantonen dat je inzicht hebt in diverse methodieken binnen de GGZ. Je kunt deze methodieken in de context van cliëntsituaties tegen elkaar afwegen, je selecteert een passende methodiek en onderbouwt en demonstreert dat je deze methodiek kunt toepassen.
|
5 |
|
PraktijkPraktijk
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
Afstuderen Afstuderen
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO Associate degree-niveau in een beroepsspecifieke context. Allereerst wordt een plan van aanpak gemaakt, vervolgens wordt er deskresearch gedaan en wordt de opdracht uitgevoerd. Tot slot wordt er gereflecteerd op het proces en het resultaat.
|
5 |
|
Portfolio Portfolio
Je verzamelt je opgedane ervaringen en ontwikkeling in de opleiding tot beginnend beroepsprofessional en reflecteert daarop. Het portfolio vormt naast het eindwerkstuk dat wordt gerealiseerd in de afstudeeropdracht de input voor de afsluitende mondelinge afstudeerzitting.
|
0 |
|
Cluster 4: Specialisatie GHZ |
30 |
|
Specifieke branchekennis - GHZSpecifieke branchekennis - GHZ
Tijdens deze module leer je aantonen dat je inzicht hebt in (complexe) ziektebeelden en bijbehorende medische aandoeningen binnen het GHZ werkveld. Je leert anderen daarover informeren, je bent bekend met medische terminologie, wetten en procedures binnen de GHZ en kun je aantonen dat je diagnoses begrijpt.
|
10 |
|
Specifieke vaardigheden en methodieken - GHZ Specifieke vaardigheden en methodieken - GHZ
Tijdens deze module leer je aantonen dat je inzicht hebt in diverse methodieken binnen de GHZ. Je kunt deze methodieken in de context van cliëntsituaties tegen elkaar afwegen, je selecteert een passende methodiek en onderbouwt en demonstreert dat je deze methodiek kunt toepassen.
|
5 |
|
PraktijkPraktijk
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
Afstuderen Afstuderen
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO Associate degree-niveau in een beroepsspecifieke context. Allereerst wordt een plan van aanpak gemaakt, vervolgens wordt er deskresearch gedaan en wordt de opdracht uitgevoerd. Tot slot wordt er gereflecteerd op het proces en het resultaat.
|
5 |
|
Portfolio Portfolio
Je verzamelt je opgedane ervaringen en ontwikkeling in de opleiding tot beginnend beroepsprofessional en reflecteert daarop. Het portfolio vormt naast het eindwerkstuk dat wordt gerealiseerd in de afstudeeropdracht de input voor de afsluitende mondelinge afstudeerzitting.
|
0 |
|
Cluster 4: Specialisatie Ouderenzorg |
30 |
|
Specifieke branchekennis - Ouderenzorg Specifieke branchekennis Ouderenzorg
Tijdens deze module leer je aantonen dat je kennis hebt van (complexe) ziektebeelden en bijbehorende medische aandoeningen binnen het VVT werkveld. Je leert anderen daarover informeren, je bent bekend met medische terminologie, wetten en procedures binnen de VVT en je kunt aantonen dat je diagnoses begrijpt.
|
10 |
|
Specifieke vaardigheden en methodieken - OuderenzorgSpecifieke vaardigheden en methodieken - Ouderenzorg
Tijdens deze module leer je aantonen dat je inzicht hebt in diverse methodieken binnen de VVT. Je kunt deze methodieken in de context van cliëntsituaties tegen elkaar afwegen, je selecteert een passende methodiek en onderbouwt en demonstreert dat je deze methodiek kunt toepassen.
|
5 |
|
Praktijk (stage)Praktijk (stage)
Tijdens de praktijkperiode (stage) leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene hbo-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
10 |
|
Afstuderen Afstuderen
Met de afstudeeropdracht toon je aan dat je beschikt over HBO Associate degree-niveau in een beroepsspecifieke context. Allereerst wordt een plan van aanpak gemaakt, vervolgens wordt er deskresearch gedaan en wordt de opdracht uitgevoerd. Tot slot wordt er gereflecteerd op het proces en het resultaat.
|
5 |
|
Portfolio Portfolio
Je verzamelt je opgedane ervaringen en ontwikkeling in de opleiding tot beginnend beroepsprofessional en reflecteert daarop. Het portfolio vormt naast het eindwerkstuk dat wordt gerealiseerd in de afstudeeropdracht de input voor de afsluitende mondelinge afstudeerzitting.
|
0 |
|
Totaal Associate degree Sociaal werk |
120 |
|