De opleiding omvat twee clusters die elk leiden tot een duidelijk herkenbare leeruitkomst. De clusters zijn opgebouwd uit modules.
Cluster 1: Onderzoeken en rapporteren
Na afronding van dit cluster kun je een probleem of vraag vertalen naar een helder geformuleerde onderzoeksvraag. Je bent in staat om gegevens te verzamelen die nodig zijn om de onderzoeksvraag te beantwoorden en kunt deze op correcte wijze analyseren. Verder weet je hoe je profielen opstelt van de doelgroepen waarin de wensen en behoeften duidelijk worden en beschik je over vaardigheden om een heldere rapportage te maken in woord en beeld.
Algemene beroepsoriëntatie
In de module Algemene beroepsoriëntatie leer je om je persoonlijke ontwikkeling vorm te geven in relatie tot de professionele beroepsomgeving waarin je werkt (of gaat werken). Je leert om als professional naar jezelf en naar je beroepsomgeving te kijken.
Inleiding onderzoek doen
Het doel van de module ‘Inleiding onderzoek doen’ is het aanleren van de basisvaardigheden die van toepassing zijn bij alle vormen van onderzoek in het HBO-werkveld. Deze vaardigheden bestaan uit: een onderzoekende houding, het toepassen van kennis uit het onderzoek van anderen en het zelf onderzoek doen (en dit kritisch beschouwen middels evaluatie en reflectie).
Effectief communiceren
In deze module leer je je mondeling en schriftelijk correct en effectief uit te drukken. Je bent in staat een tekst te begrijpen, te produceren of samen te vatten binnen een steeds intercultureler wordende context.
Media ontdekken
Je maakt kennis met de verschillende soorten media en de wisselwerking tussen media en maatschappij. Denk hierbij aan industrie, wetgeving en ethiek. Daarnaast leer je hoe mediaproducten in elkaar zitten en welke rol je als CMD’er speelt bij de productie hiervan.
Mediatechnieken verkennen
In deze module staat de technologie achter digitale media centraal. Je leert alles over de digitale weergave van kleur en tekst en de bewerking en opslag van geluid en video. Verder gaat de module in op de verschillende netwerken voor het verspreiden van digitale media, beveiligingsrisico’s en beveiligingsmaatregelen. Tot slot maak je kennis met eenvoudige programmeertalen en veelgebruikte contentmanagementsystemen (o.a. WordPress).
Praktijkintegratie Onderzoeksvoorstel schrijven
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context.
Deze opdracht is gericht op het schrijven van een onderzoeksvoorstel voor een fictief communicatieprobleem. Je formuleert een hoofdvraag voor je praktijkgerichte onderzoek, realiseert een conceptueel en technisch onderzoeksontwerp, en maakt een planning en risicoanalyse.
Cluster 2: Conceptualiseren en ontwerpen
Je bent in staat om op strategisch niveau creatieve en effectieve oplossingen te genereren voor uiteenlopende communicatievraagstukken. Daarbij verbind je de doelen en eisen vanuit de opdrachtgever en de organisatiestrategie met de wensen van de doelgroep. Je bent je bewust van de grenzen van de beschikbare middelen en externe randvoorwaarden en kunt hierop anticiperen. Verder ben je in staat om een concept te vertalen naar een doelmatig, gebruiksvriendelijk en interactief ontwerp.
Creatief concept schrijven
In deze module leer je hoe je creativiteit inzet bij het bedenken en schrijven van een concept: de basis van elke mediaproductie. Er is onder meer aandacht voor creatieve barrières en versnellers, het creatief proces en creativiteitstechnieken. Je past de opgedane kennis gelijk toe en organiseert voor een organisatie naar keuze een creatief proces rond een (fictieve) mediaproductie.
Mensgericht ontwerpen en testen
In deze module leer je hoe je stapsgewijs inspeelt op de manier waarop gebruikers mediaproducten ervaren. Je doet vaardigheden op rond iteratief werken, zodat je in de verschillende cycli van ontwerpen, testen en verbeteren een optimaal product kunt ontwikkelen. Je maakt hierbij gebruik van mensgerichte ontwerptechnieken, prototyperingsmethoden en ontwikkel- en uitvoeringsmethodieken.
Visueel communiceren
Als CMD-beroepsprofessional moet je weloverwogen beslissingen nemen rond de esthetiek en begrijpelijkheid van mediaproducten. In deze module leer je alles over visuele communicatie. Theorieën, universele ontwerpprincipes en handige feitjes en weetjes worden helder uiteengezet.
Grafisch ontwerpen
Na het afronden van deze module beschik je over de basiskennis en -vaardigheden om een grafisch ontwerp inclusief typografie te maken. Je weet alles over typografie, kleur, vorm en beeld, en weet hoe je deze elementen toepast voor een aantal huisstijldragers. Hierbij maak je gebruik van Adobe InDesign CC 2021.
Praktijkintegratie Campagnevoorstel maken
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context.
Deze opdracht is gericht op het maken van een creatief concept voor een communicatiecampagne rond een communicatieprobleem. Je werkt dit uit in een aantal ontwerpen voor diverse media.