Na het basisgedeelte komen de volgende onderwerpen aan bod:
Algemene inleiding
Wat is een column en wat is een blog? Welke kenmerken hebben ze? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten van een blog en een column? Dit onderdeel leert je ook al de basis over doelgroepen, publicatievormen en mogelijkheden en hoe je een breed lezerspubliek bereikt. Vragen die hierbij gesteld worden, zijn o.a:
Het ontstaan van columns en blogs
Begon het allemaal met ‘De Kronkels’ van Simon Carmiggelt of kunnen we de column nog verder herleiden? Dit deel leidt je in vogelvlucht door de geschiedenis van de column en de opkomst van internet en het blog.
Aan het einde wordt ook stilgestaan bij de toekomst van het medium.
Verschillende soorten columns
Je maakt kennis met de veelheid aan (populaire) genres binnen de column en blogs. Aan de hand van aansprekende voorbeelden krijg je een duidelijk beeld van deze verschillen en inzicht waaraan een goede column en blog moet voldoen.
Het schrijven van een column: idee en opzet
Voordat je een blog of column gaat schrijven, moet je het lezerspubliek bepalen. Schrijf je voor volwassenen, surfers, moeders? In dit onderdeel staat het publiek waarvoor je gaat schrijven centraal. Daarnaast wordt volop aandacht besteed aan het opdoen van inspiratie, hoe je blokkades voorkomt, je idee omzet in een schrijfplan en welke schrijfvormen je kunt kiezen.
Puntjes op de i, publiek en publicatie
In dit onderdeel wordt veel geoefend. Je leert kritisch te kijken naar je eigen tekst en krijgt handvatten om je opzet te herschrijven, te verbeteren en te publiceren.
Analyseren van een column
Er worden twee verschillende soorten columns geanalyseerd. Wordt de lezer meteen gegrepen? Heeft de column een pakkende ‘uitsmijter’? Hoe zou de columnist zijn column kunnen verbeteren?
Verschillende soorten blogs
De meest voorkomende blogs worden vergeleken en besproken: persoonlijk versus zakelijk, geschreven versus video, maar ook Twitter en Facebook. Daarnaast komen thematische blogs, corporate blogs, reisblogs en forumblogs behandeld. Na dit onderdeel weet je dan ook precies welke mogelijkheden je zelf hebt om een blog te starten.
Analyseren van een blog
Er worden verschillende soorten columns geanalyseerd. De opzet, samenhang en het publieksbereik worden bekeken. Hoe zou de blogger zijn blog kunnen verbeteren?
Het opzetten en schrijven van een blog
Je gaat nu nog meer zelf de slag. Je past toe wat je hebt geleerd als het gaat om het opdoen van inspiratie, de opzet van de blog, hoe je je onderscheidt van bestaande blogs. Daarnaast weet je weloverwogen keuzes te maken m.b.t. de vorm en inhoud van de blog.
Lezerspubliek aan je binden
Tot slot wordt dieper ingegaan op de onderwerpen publiek en publicatie. Zo leer je o.a. hoe je effectief gebruik kunt maken van hulpmiddelen als SEO, social media en tags om meer lezers te krijgen. Daarnaast krijg je handvatten voor het onderhouden van de blog en leer je wat je kunt doen om je blog voor lezers interessant te houden.