De opleiding bestaat uit de centrale module Mediastrategie en minimaal één van de onderstaande keuzemodules.
Mediastrategie
Deze module gaat uitgebreid in op het ontwikkelen van een mediastrategie. Je leert een strategie schrijven, beoordelen en effectief uitvoeren binnen het gestelde marketingcommunicatieplan. Onderwerpen zijn o.a. technieken en componenten van een mediastrategie, mediadoelstellingen, de samenhang tussen mediastrategie en organisatiedoelstellingen, mediatypen, succes- en risicofactoren, het opstellen van een ontwikkeltraject, planning en kosten.
Keuzemodules:
User research
Je leert hoe onderzoek kan worden ingezet om het gedrag, de houdingen en de doelen van gebruikers te achterhalen. Belangrijke informatie bij het ontwikkelen en verbeteren van digitale media en applicaties! Je leert de belangrijkste methoden en technieken kennen én toepassen. Ook leer je rapporteren over de resultaten en deze te vertalen naar meer concrete vormen zoals persona’s en scenario’s.
Storytelling en beleving
De module Storytelling en beleving leert je storytellingtechnieken inzetten om je marketing- of communicatieboodschap beter over te brengen. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: hoe vertel je een verhaal, moderne storytelling, het ondergaan van storytelling, productiemiddelen, toepassingen en praktijkvaardigheden.
Marketingcommunicatie
In deze module maak je kennis met de verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals sponsoring, reclame en social media. Je leert hoe je op basis van een marketingplan een marketingcommunicatieplan opstelt. Hierbij formuleer je SMART-communicatiedoelen en stel je een planmatige aanpak voor de marketingcommunicatie op. Tot slot gaat de module in op het onderscheiden en verwoorden van unieke verkoop- en aankoopargumenten, het segmenteren van de doelgroep en het positioneren van een merk, product of dienst.
Brand design & management
Merken als CocaCola, Apple en MacDonald’s zijn wereldberoemd. In deze module leer je hoe een dergelijk sterk merk wordt ontwikkeld. Je doet vaardigheden op in het ontwerpen van een merk, het meten van een succes van een merk en het toepassen van merken in jouw mediaproducten.
In de module komen drie gangbare modellen aan bod: Merk-Wijzer, het Brand-BASICS-model en het Customer brand journey-model. Ook besteedt de module uitgebreid aandacht aan het analyseren van merken, het relateren hiervan aan het gevoerde merkbeleid en het doen van voorstellen om wijzigingen in de branding van een merk aan te brengen. Ook is er aandacht voor de rol van gesprekspartner voor merkverantwoordelijken in organisaties.
Online marketing en adverteren
In deze module maak je kennis met de verschillende mogelijkheden die je online hebt om een organisatie, product of dienst onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Je leert over de verschillende fasen van de klantreis, het verschil tussen organische en betaalde marketing, de mogelijkheden van social media en en de inzet van retargeting. Ook leer je hoe je deze effectief inzet en het effect meet.
Na het volgen van deze module kun je bedrijven adviseren over hun online marketing en weet je welke factoren bijdragen aan het succes van online marketing en advertenties
Identiteit en imago
Je leert in deze module een analyse uitvoeren m.b.t. de identiteit en het imago van een organisatie en een basis voor het gewenste imago creëren door middel van een sustainable corporate story. Ook leer je identiteit en imago strategisch en tactisch beïnvloeden met behulp van modellen en technieken zoals de gap-analyse, het linkage-model van Grunig en Hunt en het 7-stappenplan van Van Riel.
Mensgericht ontwerpen en testen
Tijdens de module Mensgericht ontwerpen en testen ontdek je hoe mediaproducten steeds beter uitgediept en geoptimaliseerd kunnen worden. Door verschillende fases (ontwerpen, testen en verbeteren) wordt er een begrijpelijk en bruikbaar mediaproduct gerealiseerd. Je maakt kennis met verschillende methoden zoals PDCA, Lean en Scrum.
Mediatechniek verkennen
Deze module biedt brede kennis over verschillende digitale mediatechnieken. Zo leer je onder andere over hoe kleur en tekst digitaal worden weergegeven en hoe je beeld, geluid en video kunt bewerken. Elk mediakanaal vraagt om een andere aanpak. Wat is bijvoorbeeld een goede balans bij een website en waar moet er aan gedacht worden bij een mobiele site, responsive site of een app?
Ook krijg je inzicht in diverse netwerken waarover digitale media verspreid kunnen worden, de verschillende beveiligingsrisico’s en de maatregelen die hier tegen genomen kunnen worden. Verder maak je kennis met programmeertaal voor het web (zoals HTML, CSS en Javascript) en het content management systeem WordPress.