De cursus bestaat uit de volgende onderdelen.
Introductie effectief communiceren met NLP
Hoe komt het dat we dingen doen zoals we die doen? En hoe kunnen we hier op een positieve manier invloed op uitoefenen? Dit hoofdstuk biedt een kennismaking met NLP en laat zien hoe NLP-technieken er voor kunnen zorgen dat gestelde doelen worden bereikt. Daarnaast komen de ontstaansgeschiedenis en de basisuitgangspunten van NLP aan bod.
Bij NLP draait het om de subjectieve ervaring. Je ontdekt hoe ervaringen m.b.t. communicatie opnieuw georganiseerd kunnen worden. Niet werkbare patronen en overtuigingen kunnen worden omgebogen naar vaardigheden die wél werken. Communicatie speelt daarbij een essentiële rol.
Doelen stellen en communiceren
Voordat je met NLP aan de slag kunt gaan, is het belangrijk om een doel te stellen. Wat is de gewenste situatie? Je leert aan welke voorwaarden een doel moet voldoen om kans van slagen te hebben. Bij het behalen van doelen speelt communicatie (zowel met anderen als met jezelf) een grote rol. Dit hoofdstuk behandelt verschillende vaardigheden op het gebied van communicatie. Hoe neemt iemand bijvoorbeeld informatie tot zich? Ook ontdek je je eigen voorkeursstijl om informatie te verwerken. Daarnaast is er uitgebreid aandacht voor de kracht van waarneming en de rol van het onbewuste daarbij. Je zult zien dat je sterk beïnvloed wordt door je lichaamstaal en door wat je tegen jezelf zegt. Wie zich hiervan bewust is, kan hier veranderingen in aanbrengen om het gewenste doel te bereiken.
De kracht van verbale en non-verbale communicatie
Dit hoofdstuk brengt de kracht van taal in kaart. Daarbij het zowel om de verbale als de non-verbale aspecten. Hoe kun je extra informatie verkrijgen door beter te luisteren naar iemands woordkeus en lichaamstaal? Wie zich hier van bewust is, heeft meer mogelijkheden in een gesprek te luisteren naar en aan te sluiten bij zijn gesprekspartner. Het is een krachtige manier om rapport (de zgn. ‘klik’) op te bouwen en zo meer invloed uit te oefenen op het gesprek.
Metaprogramma’s
Metaprogramma’s bepalen hoe informatie door het brein wordt toegevoegd, verwerkt en gesorteerd. Ze beïnvloeden iemands perceptie van de wereld en hebben een grote invloed op motivatie en onbewust gedrag (denken, voelen en doen). Stelt iemand zich in een situatie bijvoorbeeld proactief of juist reactief op? Dit hoofdstuk laat je kennismaken met verschillende metaprogramma’s. Hoe herken je ze? Wat zijn de valkuilen en ontwikkelpunten? Je leert iemands gedrag herkennen, begrijpen, voorspellen en beïnvloeden.
De kracht van vragen stellen
Met het stellen van vragen kun je een gesprek beïnvloeden, conflicten voorkomen en oplossen. Dit hoofdstuk leert je de bijbehorende technieken. Zo ontdek je bijvoorbeeld hoe je door de juiste vragen te stellen verborgen informatie naar boven kunt halen.
De kracht van taal
Dit hoofdstuk behandelt verschillende technieken waarbij taal wordt ingezet om doelen te bereiken. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor het Milton Model, chuncken, upchuncken, herkaderen, associatie/dissociatie, metaforen en tijdslijnen. Stuk voor stuk technieken die een boodschap meegeven aan het onbewuste en de kracht hebben om nieuwe inzichten te laten ontstaan, emoties te helen en nieuwe ervaringen op te doen.
Emoties en gedrag
Emotie en gedrag zijn nauw met elkaar verbonden. Gedrag wordt immers bepaald door achterliggende emoties en drijfveren. Wie inzicht heeft in hoe gedrag ontstaat, kan dit dan ook met de juiste technieken beïnvloeden. Onderwerpen in dit hoofdstuk zijn o.a. basisemoties, emotie en motivatie, emotie en cultuur, emotie en sekse en de zes menselijke drijfveren
Hulpbronnen
In de voorliggende hoofdstukken is al ingegaan op het beïnvloeden van emoties bij jezelf of bij een ander. Maar hoe doe je dat? Dit hoofdstuk behandelt de verschillende hulpbronnen die iedereen in zich heeft. Zo is er aandacht voor modelleren, outside en inside modelling, ankeren, ankertechnieken, TOTE, natuurlijk leiderschap, communicatiestrategieën bevorderende en belemmerende overtuigingen, het ontstaan van een overtuiging volgens RET en het 5-staps creatieproces.
Conflicthantering
Dit deel behandelt het omgaan met conflicten. Hoe kun je met behulp van NLP-technieken conflicten voorkomen of oplossen? Onderwerpen zijn o.a. transactionele analyse, ego-posities en transacties, de dramadriehoek, interne conflicten, communiceren met delen, waving dualities, herkaderen, waarden, de wardentheorie van Rokeach en waardenhiërarchie.
Strategieën
Strategie bepaalt voor een belangrijk deel ons gedrag. Hoe nemen we beslissingen en gaat dit met of zonder conflicten? In dit hoofdstuk wordt o.a. ingegaan op de vormvoorwaarden voor een goede strategie, vragen om een strategie in kaart te brengen, beslissingsstrategie, motivatiestrategie, spellingsstrategie, leerstrategie en de Disney Creativity strategie.
Samenvatting
In het laatste hoofdstuk wordt alle opgedane kennis nog eens in bondige vorm herhaald. Zo krijg je en duidelijk overzicht van de mogelijkheden die NLP je biedt.