Omgaan met adolescentenOmgaan met adolescenten
In deze module doe je kennis op van de specifieke aandachtspunten die er zijn bij het omgaan met adolescenten. Onderwerpen zijn o.a.: invloed van opvoeding, aandachtspunten en kenmerken, omgaan met leerlingen in klasverband, ontwikkelingspsychologie en ontwikkeling van het brein.
|
5 |
|
Discrete wiskunde Discrete wiskunde
Discrete wiskunde draait om gebieden waarbij telbare verzamelingen, structuren en/of objecten een rol spelen. Deze module behandelt een aantal onderwerpen uit de discrete wiskunde, zoals telproblemen, logica, verzamelingenleer,eigenschappen van gehele getallen, verzamelingenleer, grafen en Booleaanse algebra. Bewijzen speelt daarbij een grote rol.
|
10 |
|
Analyse IIAnalyse II
In deze module leer je de primitieve functie bepalen van
basisfuncties polynomen, exponentiële functies, logaritmische functies en sinus, cosinus en tangens. Ook leer je eenvoudige integralen berekenen en integralen toepassen om oppervlakten en inhouden van wentelingen uit te rekenen. Naast deze basistechnieken van integraalrekening worden ook meer geavanceerde technieken behandeld zoals partieel integreren en tactieken voor samenstellingen van goniometrische functies.
|
5 |
|
Toetsen van wiskundeToetsen van wiskunde
In deze module leer je wiskundelessen zo effectief mogelijk toetsen. Welke vragen stel je? Hoe stel je deze? Hoe zorg je voor de aansluiting tussen toetsvragen en de doelstelling uit de leerstof? Validiteit en betrouwbaarheid spelen daarbij een grote rol. Ook is er aandacht voor het normeren, afnemen, bespreken, en het nakijken van een toets. Daarnaast wordt ingegaan op meer complexe toetsvormen.
|
5 |
|
Vakdidactiek wiskunde 1 Vakdidactiek wiskunde 1
Deze module biedt je didactische handvatten en tips voor het plannen van wiskundelessen en het opstellen van lessenseries.
|
5 |
|
Cultuur en religie Cultuur en religie
Tijdens de beroepspraktijk krijg je te maken met leerlingen uit verschillende culturen. Je krijgt in deze module kennis aangereikt over de verschillende culturen, waarbij wordt uitgegaan van de binnen Nederland meest voorkomende culturen. Daarbij wordt ook ingegaan op interculturele communicatie en het omgaan met culturele verschillen.
|
5 |
|
Leerlingenzorg 1Leerlingenzorg 1
In de klas zul je in aanraking komen met leerlingen die leer-, ontwikkelings- en/of gedragsproblemen vertonen. Je zal hier bij het lesgeven rekening mee moeten houden. In deze module wordt ingegaan op de kenmerken van veel voorkomen leer- en gedragsproblemen en hoe hiermee om te gaan. Ook wordt ingegaan op de gevolgen van passend onderwijs hierbij.
|
5 |
|
Analyse 3 Analyse 3
Deze module gaat in op de parametervoorstelling en de functie met meerdere variabelen.
|
5 |
|
Kansrekening Kansrekening
Je leert de basisbeginselen van combinatoriek en kansrekening. Zo leer je onder andere telproblemen oplossen met behulp van combinaties en permutaties en grafische oplossingen zoals roosters en boomdiagrammen. Ook leer je over de verschillende kansverdelingen: binomiaal, hypergeometrisch, Poisson en de normale kansverdeling.
|
5 |
|
Onderwijskunde 2 Onderwijskunde 2
Deze module gaat verder waar de module Onderwijskunde 1 stopte. Deze module was met name gericht op het leren en onderwijs in de klas. Nu wordt de school als uitgangspunt genomen. Met als algemene vraag: hoe kan de school de kwaliteit van het leren versterken, en welke rol speelt de docent daarbij? Daarom start de module met meer theorie en verdieping t.a.v. leren in schoolverband en wordt later ingezoomd op het borgen en vergroten van de kwaliteit van onderwijs. De rol van de docent loopt als een rode draad door de module heen.
|
5 |
|
Analyse 4Analyse 4
In deze module komen de eerstegraads differentiaalrekeningen aan bod. Allerlei
verschijnselen in de natuurkunde en de toepassingen daarvan in de techniek
worden door differentiaalvergelijkingen beschreven. Je maakt kennis met verschillende modellen en leert een differentiaalvergelijking grafisch weer te geven in een richtingsveld en op te lossen met de methode “scheiden van variabelen”. Lineaire differentiaalvergelijkingen van de tweede orde zullen ook worden behandeld.
|
5 |
|
Beschrijvende statistiekBeschrijvende statistiek
Statistiek draait om het verwerken, organiseren, interpreteren en representeren van (grote hoeveelheden) gegevens. In deze module is onder andere aandacht voor statistische variabelen met verschillende meetschalen, centrum- en spreidingsmaten en het kiezen van een geschikte grafische weergave. Ook de begrippen regressie en correlatie komen aan bod.
|
5 |
|
RuimtemeetkundeRuimtemeetkunde
Deze module behandelt verschillende begrippen uit de vlakke meetkunde en met name de ruimtemeetkunde. Zo is er onder andere aandacht voor de onderlinge ligging van punten, lijnen en vlakken en de berekening van afstanden en hoeken. Ook projectie- en perspectiefleer komen aan bod. Met betrekking tot de vlakke meetkunde is er aandacht voor kegelsneden en regelmatige veelvlakken.
|
5 |
|
Vakdidactiek wiskunde - verdiepingVakdidactiek wiskunde - verdieping
Deze module biedt een verdieping van je kennis over het leren en onderwijzen van wiskunde. Daarbij is uitgebreid aandacht voor de inzet van ICT in het wiskunde-onderwijs. Ook het ontwikkelen van goede toetsvragen en andere wiskundige denkactiviteiten komt aan bod.
|
5 |
|
KeuzeruimteKeuzeruimte
In de keuzeruimte kun je een module kiezen om een eigen invulling te geven aan een deel van je opleiding. Je kiest hierbij een module uit een andere bacheloropleiding. Bijvoorbeeld een module over onderwijspsychologie, Engelse taal voor het beroepsonderwijs of interculturele hulpverlening.
|
5 |
|
Lineaire algebraLineaire algebra
De module lineaire algebra behandelt de beginselen van vector- en matrixrekening. Begrippen die daarbij aan bod komen, zijn onder andere determinant, eigenwaarde, eigenvector, projectie en regressie en het inproduct.
|
5 |
|
Complexe functies Complexe functies
Je maakt kennis met het begrip complexe getallen en leert vergelijkingen oplossen met reële en complexe oplossingen. Ook leer je de basiseigenschappen van complexe functies.
|
5 |
|
Verklarende statistiek Verklarende statistiek
Verklarende statistiek draait om het verkrijgen van inzicht in de gehele populatie aan de hand van een steekproef. Je leert hypotheses toetsen en betrouwbaarheidsintervallen bepalen bij binomiale, normale en Poisson-verdeling. Ook de chi-kwadraat-toets en de t-toets komen aan bod.
|
5 |
|
Lineair programmerenLineair programmeren
Lineair programmeren of optimaliseren is een onderdeel van het matrixrekenen waarbij de optimale uitkomst wordt bepaald gegeven een aantal (lineaire) beperkingen. Je leert een lp-probleem grafisch weergeven, in een model formuleren en oplossen. Daarnaast komen de grafische methode en de simplexmethode voor optimaliseringsproblemen aan de orde.
|
5 |
|
Praktijk II Praktijk II
Je past de opgedane kennis en vaardigheden op geïntegreerde wijze toe in een stage-opdracht. Deze opdracht draait om het ontwikkelen en uitvoeren van een leerplan in de vorm van een project. Daarbij werk je samen met een collega uit een andere vakgroep of zoek je samenwerking met een bedrijf uit de omgeving.
|
20 |
|
Uitstroomvariant (V)MBO
|
|
|
Leerlingenzorg IILeerlingenzorg II
Deze module bouwt verder op de kennis die je eerder in de opleiding hebt opgedaan en gaat dieper in op specifieke leerproblemen waar je in de beroepspraktijk mee te maken kunt krijgen. Ook is er aandacht voor enkele aanvullende voorkomende problemen: linkshandigheid, computerverslaving, schoolweigering, stotteren en stemstoornissen.
|
5 |
|
Onderwijskunde 3 (V)MBOOnderwijskunde 3 (V)MBO
In deze module wordt gekeken naar de wijze waarop een school een leerplan ontwikkelt en naar de wijze waarop de docent hier invulling aan geeft in de klas. Ook wordt dieper ingegaan op de inzet van digitale media in het onderwijs. Wat is de meerwaarde hiervan? En hoe kun je dit concreet inrichten? In deze module wordt specifiek gekeken naar de situatie in het (V)MBO.
|
5 |
|
Pedagogiek II Pedagogiek II
De module Pedagogiek 2 gaat dieper in op klassenmanagement en groepsdynamica in meer complexe situaties. Hoe begeleid je bijvoorbeeld een klas waarin leerlingen uit diverse culturen zitten? Hoe begeleid je binnenschoolse praktijksimulaties, buitenschoolse opdrachten of werkplekleren? Deze en andere vragen komen aan bod in deze module.
|
5 |
|
Rekendidactiek (V)MBO Rekendidactiek (V)MBO
Deze module biedt de belangrijkste didactische handreikingen voor het rekenonderwijs. Je frist je eigen rekenvaardigheid op en leert rekenkundige begrippen en toepassingen overbrengen.
|
5 |
|
Professionalisering van de leraar (V)MBOProfessionalisering van de leraar (V)MBO
Na afronding van de lerarenopleiding moet je voorbereid zijn op alle aspecten van het lerarenberoep. Daarom besteedt deze module aandacht aan de financiële, juridische en ethische aspecten van het leraarschap. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij het aangaan van een functie? Welke salarisschaal past bij je functie? Welke rechten heb je als invaller? Ook ethische aspecten komen aan bod. Hoe ga je bijvoorbeeld om met alle digitale communicatievormen zonder ethische grenzen te overschrijden? Daarnaast leer je in deze module hoe je als leraar jezelf kunt blijven ontwikkelen. Tot slot is er aandacht voor professionele communicatie met ouders.
|
5 |
|
Internationalisering, een praktijkonderzoek (v)mboInternationalisering, een praktijkonderzoek (v)mbo
Met het doorlopen van deze module ontwikkel je kennis van onderwijspraktijken buiten Nederland. Je past deze kennis toe om je eigen deskundigheid te vergroten en jouw onderwijs te verbeteren. Je ontwikkelt een visie op wereldburgerschap vanuit leraar –en leerling perspectief.
|
5 |
|
Uitstroomvariant AVO
|
|
|
Leerlingenzorg II Leerlingenzorg II
Deze module bouwt verder op de kennis die je eerder in de opleiding hebt opgedaan en gaat dieper in op specifieke leerproblemen waar je in de beroepspraktijk mee te maken kunt krijgen. Ook is er aandacht voor enkele aanvullende voorkomende problemen: linkshandigheid, computerverslaving, schoolweigering, stotteren en stemstoornissen.
|
5 |
|
Onderwijskunde 3 AVO Onderwijskunde 3 AVO
In deze module wordt gekeken naar de wijze waarop een school een leerplan ontwikkelt en naar de wijze waarop de docent hier invulling aan geeft in de klas. Ook wordt dieper ingegaan op de inzet van digitale media in het onderwijs. Wat is de meerwaarde hiervan? En hoe kun je dit concreet inrichten? In deze module wordt specifiek gekeken naar de situatie in het HAVO/VWO.
|
5 |
|
Pedagogiek II Pedagogiek II
De module Pedagogiek 2 gaat dieper in op klassenmanagement en groepsdynamica in meer complexe situaties. Hoe begeleid je bijvoorbeeld een klas waarin leerlingen uit diverse culturen zitten?
|
5 |
|
Talenten en excelleren beta AVO Talenten en excelleren beta AVO
Het is belangrijk dat talenten vroeg worden ontdekt en op een goede manier worden begeleid. Daarom besteedt deze module aandacht aan talent, excellentie en (hoog)begaafdheid. Hoe herken je talent en hoe begeleid je deze leerlingen? Hoe ga je om met onderpresteren bij (hoog)begaafde leerlingen? Hoe biedt je verrijking aan deze leerlingen? Deze en andere vragen komen aan bod.
|
5 |
|
Professionalisering van de leraarProfessionalisering van de leraar
Na afronding van de lerarenopleiding moet je voorbereid zijn op alle aspecten van het lerarenberoep. Daarom besteedt deze module aandacht aan de financiële, juridische en ethische aspecten van het leraarschap. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij het aangaan van een functie? Welke salarisschaal past bij je functie? Welke rechten heb je als invaller? Ook ethische aspecten komen aan bod. Hoe ga je bijvoorbeeld om met alle digitale communicatievormen zonder ethische grenzen te overschrijden? Daarnaast leer je in deze module hoe je als leraar jezelf kunt blijven ontwikkelen. Tot slot is er aandacht voor professionele communicatie met ouders.
|
5 |
|
Internationalisering, een praktijkonderzoek avoInternationalisering, een praktijkonderzoek avo
Met het doorlopen van deze module ontwikkel je kennis van onderwijspraktijken buiten Nederland. Je past deze kennis toe om je eigen deskundigheid te vergroten en jouw onderwijs te verbeteren. Je ontwikkelt een visie op wereldburgerschap vanuit leraar –en leerling perspectief.
|
5 |
|
Praktijk III Praktijk III
Tijdens de laatste stageperiode is er aandacht voor zowel praktijkintegratie, keuze/specialisatie en praktijkonderzoek. Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden.
|
20 |
|
Afstudeeropdracht wiskundeAfstudeeropdracht wiskunde
De afstudeeropdracht is een praktijkonderzoek. Je gaat hierbij de geleerde theoretische kennis in de praktijk brengen. Met de opdracht toon je aan dat je in staat bent onderzoek te doen naar een voor een les(opzet) / opdracht relevant thema of onderwerp. ook pas je de verkregen kennis en inzicht op de juiste wijze toe tijdens uitvoering van de les / opdracht. Ook ben je in staat een les / opdracht accuraat voor te bereiden met gebruik van geschikte hulpmiddelen.
|
10 |
|
Totaal hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Lerarenopleiding wiskunde |
240 |
|