De cursus Music management bestaat uit de volgende onderdelen:
Een muzikaal concept ontwikkelen
Het eerste deel van de cursus Music management omvat een introductie van de muziekwereld. We bespreken hoe de muziekwereld er op dit moment uitziet in Nederland. Bovendien komen de beroepsmogelijkheden in de sector aan bod en kom je erachter wat er zo specifiek is aan management in de muziekbranche. Ook het ontwikkelen van muzikale concepten komt aan de orde. Verder is er aandacht voor artiest- en bandcoaching. Hier komen alle aspecten aan bod die van belang zijn bij het begeleiden van artiesten en/of bands.
Muziek promoten
Hoe vaker je een muziekstuk hoort, hoe meer je het gaat waarderen. Herhaald horen of er bij herhaling over horen spreken is een voorwaarde om vraag naar een muzikaal product te laten ontstaan. Muziek moet gepromoot worden om bekend te worden. Daarom gaan we in dit deel van de cursus hierop in. Het marketingplan wordt besproken, evenals het promotieplan. Ook het onderwerp ‘talentenjachten’ en de rol van internet en de massamedia (radio, tv, tijdschriften en websites) komen aan bod. Tot slot gaan we ook in op het maken van promofoto’s.
Optreden
In dit deel is er aandacht voor de praktische zaken rondom een optreden. Je reist mee met een optredende band of artiest en maakt een foto- en videoverslag hierover.
Muziek verkopen
Hoewel vroeger vrijwel alle muziek op internet illegaal was, wordt er online tegenwoordig veel legaal naar muziek geluisterd. Onder meer YouTube, iTunes en Spotify zijn erg populair. Dit zijn dan ook aantrekkelijke kanalen om een muziekproductie mee te promoten en te verkopen. Daarom besteden we aandacht aan de digitale distributie van muziek. Bovendien leer je een campagne te bedenken voor de digitale distributie van een productie en bespreken we diverse voorbeelden van 360° deals.
De organisatie
Dit deel van de cursus Music management gaat allereerst in op de artiestenregeling en de gageverklaring. Je leert onder meer een gageverklaring in te vullen en een begroting en dekkingsplan voor een theatertoernee te maken. Daarnaast gaan we in op het zelfstandig ondernemerschap. Wat komt hier allemaal bij kijken en hoe moet een boekhouding gevoerd worden?
Muziek als beroep
Achter de carrière van een Nederlandstalige zanger zit een ander verdienmodel dan achter een alternatieve rockband. Een dj verdient met andere geldstromen zijn brood dan een singer-songwriter. Bij het plannen van een carrière zijn die verschillen in het verdienmodel heel belangrijk. In dit laatste hoofdstuk is er uitgebreid aandacht voor verdienmodellen. Ook gaan we in op het maken van een eigen carrièreplan en een begroting voor je eigen start-up.
Het boek ‘De Muzikantengids’ van Jan van der Plas is bij het lesgeld inbegrepen. Een echte must-have voor iedereen die in de muziekbranche werkt. Dit boek vormt de leidraad van de cursus.
De lesstof van de cursus Music management is uitgebreid met een aantal online hoorcolleges. Deze zijn speciaal ontwikkeld om de lesstof te verduidelijken of interessante onderwerpen uit te lichten. Denk aan een presentatie met extra uitleg van de docent of een video die ingaat op een boeiende case. De online hoorcolleges zijn zo vaak te bekijken als je wilt. Zo komt de stof nog meer tot leven en wordt studeren makkelijker en leuker.