Het Startprogramma MBA is opgebouwd uit de volgende modules die onderdeel zijn van de volledige Master of Business Administration (MBA):
Strategie en organisatie (inclusief training)
Deze module gaat onder andere in op het opstellen van een analyse van de externe omgeving en de interne sterkten en zwakten. Ook het opzetten van een bedrijfsmodel komt aan bod, evenals het ontwikkelen en selecteren van alternatieven op het gebied van strategie en organisatie. Daarnaast wordt uitgebreid ingegaan op leiderschap. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor leiderschapsgedrag bij verandering, participatief en adaptief leiderschap, ethiek en het gebruik van macht.
Financieel management
Deze module leert je om financiële informatie te ordenen, analyseren en beheersen. Ook het omgaan met financierings- en investeringsbeslissingen komt aan bod. Daarbij is aandacht voor technieken uit management accounting, financieel management en financial accounting.
Governance and Information management
Onderwerpen in deze module zijn:
- Ondernemingsbestuur en business control
- Bestuurlijk gedrag en omgeving
- Informatie en IT investeringen
- Cultuur, empowerment en authenticiteit
- Strategie en alternatieve organisatievormen
- Organisatie en informatiemanagement
- Informatiesystemen voor het management
- Management van informatiesystemen
Marketing and Customer Relations
Deze module besteedt o.a. aandacht aan strategische marktverkenning, strategische interne en externe analyses, consumentengedrag, het bepalen van assortimentsbeleid en marktpropositie. Ook wordt uitgebreid ingegaan op o.a. customer portfolio-management en key accountmanagement. Je leert een integraal strategisch marketingplan ontwikkelen en weet deze om te zetten naar een geïntegreerde aanpak voor de uitvoering van het marketingbeleid.
Mens en organisatie
Deze module gaat uitgebreid in op organisatietheorie, organisatiegedrag en Human Resource Management. Daarnaast is er aandacht voor managementinstrumenten op het gebied van HRM en methoden en technieken om mensen te motiveren, beheren en ontwikkelen
Praktijkgericht onderzoek
In deze module wordt uitgebreid ingegaan op het opzetten, uitvoeren en uitwerken van kwalitatief en kwantitatief onderzoek in het bedrijfsleven. Daarbij is aandacht voor verschillende benaderingen, strategieën, onderzoeksmethoden en –technieken.
Alle HBO-bacheloropleidingen, Associatie degrees en masteropleidingen van LOI Hogeschool hebben de officiële NVAO-accreditatie. Bovendien heeft LOI Hogeschool in februari 2020 opnieuw het ITK-keurmerk behaald. Daarbij oordeelde het panel op alle punten positief.
De Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) is hét overheidskeurmerk voor kwaliteitszorg. LOI Hogeschool is de enige particuliere opleider met dit belangrijke keurmerk.
Bij het Startprogramma MBA horen een aantal trainingsdagen. Tijdens de trainingsdagen werk je samen met medestudenten aan groepsopdrachten. Daarbij train je belangrijke managementvaardigheden. Bovendien vormt de training een prima gelegenheid om (werk)ervaringen uit te wisselen met je medestudenten.
Enkele trainingen worden online via virtual classrooms georganiseerd. Deze online bijeenkomsten worden verzorgd door ervaren docenten en volg je samen met andere studenten. Over de datum en het tijdstip word je tijdig geïnformeerd.
De trainingsdagen zijn inbegrepen bij het collegegeld. Er zijn dus geen extra kosten aan verbonden.
Het lesmateriaal bestaat uit Nederlands- en Engelstalige vakliteratuur, gecombineerd met praktische studiewijzers. Deze bevatten samenvattingen, praktijkcases en indien nodig een aanvulling op of verdieping van de literatuur. Alle benodigde vakliteratuur is inbegrepen bij het collegegeld. Hiervoor hoeven geen extra kosten te worden gemaakt.