voor
Je zoekopdracht heeft helaas geen resultaten opgeleverd
Margriet Oudhof werkt al vele jaren als verpleegkundige, eerst in de thuiszorg en nu in het ziekenhuis. Daarnaast is zij sinds acht jaar docent, o.a. voor de LOI-opleiding MBO 4 Verpleegkundige. Hiervoor verzorgt zij de modules Communicatie en zelfredzaamheid en Verpleegtechnische handelingen. Studenten volgen daarbij om de twee weken een bijeenkomst en gaan ze daarnaast zelf thuis aan de slag.
”Deze manier van studeren bespaart studenten veel tijd. De meeste studenten zijn zij-instromers. Zij hebben een gezin, een baan en zijn soms mantelzorger. Zij hebben dus al een druk leven en daar moet je rekening mee houden. Daarom probeer ik studenten in de les altijd goed op weg te helpen. We maken bijvoorbeeld in duo’s of groepjes een oefenopdracht en bespreken dat na. Dan weten ze goed wat belangrijk is en wat er van ze verwacht wordt als ze thuis aan de slag gaan. Dat werkt heel prettig!!”
”Tijdens de lesdagen gaan we echt samen aan de slag, het is heel interactief. Ik start de dag altijd met een check: Hoe gaat het met de studenten? Hoe loopt het bij de stage? Zijn er vragen over de voorbereidende opdrachten? Daarna beginnen we met de stof. Ik geef informatie, studenten stellen vragen en we doen opdrachten waarbij studenten de theorie vertalen naar de praktijk. Ze gaan bijvoorbeeld oefenen met het voeren van gesprekken of met verpleegtechnische handelingen.”
”Mijn eigen ervaringen als verpleegkundige probeer ik tijdens de lesdagen regelmatig te laten terugkomen. Dat zijn vaak weetjes of competenties die ik zelf in de praktijk heb geleerd. Dan weet ik bijvoorbeeld ‘dit werkt handig’ en ‘dat werkt handig’ en dat geef ik dan mee. Neem bijvoorbeeld iets heel simpels als het tellen van de pols. Tegenwoordig gaat dat vaak met een saturatiemeter, waarmee je snel een getalletje krijgt. Maar ik vind het zelf ontzettend belangrijk dat iemand een pols aan de pols kan tellen. En dat je die pols dan ook goed vasthoudt. Je krijgt zo veel meer informatie en kunt verbanden leggen. Heeft iemand bijvoorbeeld een onregelmatige of zwakke pols. In de les koppel ik daar meteen een stuk klinisch redeneren aan. Door zo te werken, begrijpen studenten het beter en dan beklijft het. Dat hoor ik ook vaak terug: ‘oh, nu passen de puzzelstukjes in elkaar.’”
”Ik denk dat het voor studenten heel fijn is om een docent te hebben die ook in de praktijk werkt. Je weet waar je over praat en je weet waar ze tegenaan lopen. Zo gaat het nu veel over de werkdruk en de personeelstekorten. Hoe ga je daar mee om? De werkdruk is inderdaad toegenomen, o.a. door een uitgebreidere administratie, de ZZP-indicatie en de vergrijzing. Maar het is ook een andere manier van denken, prioriteiten stellen en je tijd goed indelen.
Het is zo belangrijk om in te spelen op de behoefte van je cliënt of patiënt. In de wijk zie je bijvoorbeeld vaak alleenstaande mensen die gewoon behoefte hebben aan een praatje. Dus vanaf het moment dat je binnenkomt, laat je hen praten. En als iemand mij vraagt ‘zuster, hebt u het druk?‘ is mijn antwoord ‘nee natuurlijk heb ik het niet druk, ik ben gewoon lekker bezig!’ Het hoort ook gewoon bij je werk, een beetje aandacht. Dit soort voorbeelden benoem ik altijd.“
”Dit vak geeft veel voldoening. Je kunt écht iets betekenen voor een ander. Iemands leven net even wat makkelijker of draaglijker maken. Neem bijvoorbeeld mensen met dementie, die heel onrustig kunnen zijn. Als je zo iemand tot rust kunt krijgen en samen weer een kopje thee kunt drinken, dan is dat toch prachtig! Veranderingen in de zorg zullen er altijd zijn, maar de cliënten blijven hetzelfde. Dit is en blijft gewoon het mooiste vak dat er is!”
Ligt jouw hart bij de zorg? Binnen enkele stappen weet je precies welke zorg en welzijn-opleidingen het beste aansluiten bij jouw voorkeuren. En met de juiste kennis en vaardigheden kun je zó aan de slag.