“Ik vind het persoonlijke contact met studenten heel belangrijk”
Sylvia Jansen heeft zowel haar bachelor als haar master Rechten in deeltijd behaald. Ze kan zich dus goed inleven in de studenten van de klassikale bacheloropleiding HBO Rechten. Een hele zaterdag naar school hakt er behoorlijk in als je daarnaast je werk en je gezin hebt, dus zij vindt dat ze als docent dienstbaar mag zijn naar de klas.
Studenten zijn mijn klanten
“Wat mij betreft zijn de studenten mijn klanten. Dus het eerste wat ik doe, is mijn klanten leren kennen. Wie zijn jullie, wat voor ervaring hebben jullie, wat verwachten jullie van de opleiding en wat willen jullie van mij? Zodat we samen op hetzelfde level zitten. En dat blijf ik gedurende het jaar checken. Heb ik genoeg uitleg gegeven, wat kan ik beter doen, wat kan anders? Ik vind dat persoonlijke contact heel belangrijk. Op die manier creëer ik een sfeer waarin iedereen zich veilig voelt en waarin het niet erg is om fouten te maken. Want van fouten maken, leer je juist!
Veilige omgeving
Die veilige omgeving zorgt er ook voor dat de studenten zich vrij voelen om hun ervaringen te delen en te vertellen. Omdat ik mijn ‘klanten’ ken, kan ik de casuïstiek in de lessen ook aanpassen op hun ervaring en expertise. Op die manier leren ze niet alleen van mij, maar ook van elkaar en ontstaat er een kruisbestuiving. Ik ben alleen maar de katalysator. Ik breng de discussie op gang en zij komen met de voorbeelden en de praktijkervaringen. Door die discussies komen ze erachter dat recht niet saai is, maar juist heel boeiend.
Het kwartje moet vallen
De leerdoelen uit de lesstof bereiken we door tijdens de bijeenkomsten de theorie kort te bespreken en dan aan de hand van die theorie vooral veel cases op te lossen. De theorie van deze opleiding kan namelijk op veel verschillende manieren toegepast worden. De studenten werken in heel uiteenlopende functies bij uiteenlopende bedrijven. En het maakt voor het toepassen van de theorie wel degelijk verschil of je op een rechtbank werkt of bij een verzekeringsbedrijf. Daarom stimuleer ik de studenten om zelf met voorbeelden uit hun eigen werk te komen, want uiteindelijk moet bij iedereen het kwartje vallen.
Drempels wegnemen
Ik zie het als mijn taak om drempels weg te nemen bij het studeren. Sommige studenten hebben al 25 jaar niet meer in de schoolbanken gezeten, dus ik geef ze tips om weer te leren leren. Bijvoorbeeld voor het trainen van het korte termijn geheugen. Of door ze de lesstof aan elkaar uit te laten leggen. En vooral door ze aan te moedigen om vragen te stellen, want ik ben er van overtuigd dat er geen domme vragen bestaan.
Het mag ook gezellig zijn
Natuurlijk maakt de lesstof een groot onderdeel uit van de bijeenkomsten, maar wat mij betreft mag het ook gezellig zijn. We trekken toch een lange tijd met elkaar op en dan is het fijn als er een goede sfeer heerst. Voor een tentamen wens ik ze succes en stel ik ze gerust als het nodig is en bij de laatste bijeenkomst is er altijd vlaai uit Limburg. En dat wordt elke keer weer gewaardeerd.“
Curriculum vitae
Bekijk hieronder het cv van deze docent.
Werkervaring
2006-heden: werkzaam als zzp-er
Diverse projecten zoals juridische en fiscale ondersteuning in verschillende situaties voor particulieren en bedrijven. De grootste opdrachtgevers zijn het onderwijs en particuliere onderwijsinstellingen. Mediation in echtscheidingsprocedures en andere privaatrechtelijke geschillen. Adviseur re-integratie trajecten, arbeidsrechtelijke geschillen, aanbestedingsprocedures, milieuprocedures, duurzaamheid en bestuursrechtelijk geschillen.
2008 |
Beleidmedewerkster examencommissie Universiteit Maastricht, faculteit Health, Medicine and life Sciences |
2008 | Studentassistente onderzoek Milieurecht Universiteit te Maastricht. |
2005-2007 | Account manager opslag gevaarlijke stoffen Mark Bogman Safes BV. |
2000-2005 | DSM officemanager bij BU directeur en fabrieksdirecteur. |
1997-2000 | Directiesecretaresse bij Schoonmaakbedrijf,CBS, Woningvereniging |
1987-1997 | Allround Officemanager bij een verkeersschool |
Onderwijservaring
Docent Recht en economie - LOI
ontwikkelaar en auteur lessen Inleiding Recht, ondernemingsrecht, contractenrecht, arbeidsrecht en arbeidsbemiddeling, familierecht, europees recht, strafrecht.
HsZuyd flexdocent
- Tutor People and business begeleider Businessplannen; onderwijsontwikkeling om duurzaamheid te integreren; tutor managementaccounting -Hoge Hotelschool
- Docent Belastingrecht ondernemingen, particulieren en internationaal belastingrecht voor deeltijdstudenten en voltijdstudenten - Faculteit PBM-Mer
- Docent inleiding recht, docent Sociaal Zekerheidsrecht, Arbeidsrecht - Faculteit Financieel Management
- Groepsbegeleiding (tutor) en docent Be en BA - Faculteit CM
- Docent Recht en Bedrijfseconomie - Faculteit FM
Opleidingen
- Certificaat verkorte docentencursus en diverse workshops ter ondersteuning en professionalisering van onderwijsactiviteiten.
- Master Nederlands Recht, profiel handels- en ondernemingsrecht
- Universiteit Maastricht. Gevolgde specialisaties: Sociaal Zekerheidsrecht, Arbeidsrecht handelsrecht, corporate social responsibility, civiele rechtspleging, ondernemingsrecht, insolventierecht en milieurecht. Scriptie onderwerp: effectiviteit regelgeving m.b.t. crediteurenbescherming in het kader van de flexibilisering BV recht.
- HEAO-MER (management economie en recht)
- Diverse bedrijfsdiploma’s intern DSM zoals BHV, EHBO en VCA
- MEAO marketing en communicatie
- Officemanager
Nevenactiviteiten
Fractievoorzitter van D66 bij de Gemeente Brunssum, raadslid voor D66 in de Gemeenteraad en lid van de Parkstadraad. Lid van de vertrouwenscommissie ter benoeming van burgemeester te Brunssum en diverse andere commissies. Bestuurlijke ervaring door werkzaamheden als raadslid en actief D66 fractievoorzitter, Parkstadraad, MKB, ondernemersverenigingen en in diverse service-clubs.