Cluster 3: Marketing intelligence
In dit cluster leer je project management technieken eigen maken en leiding geven aan marketing projecten. Ook leer je implicaties over de lange en korte termijn aangeven en kennismanagement in te zetten. Na afloop van dit cluster toon je aan over kennis te beschikken met betrekking tot marktonderzoek, zoals customer insight en daarbij kun je alle aspecten van marketing intelligence toepassen binnen de eigen organisatie.
|
30 |
|
Marketing – Verdieping Marketing – Verdieping
De economie is constant in beweging. Het marketingvak is dan ook zeer dynamisch. Deze module biedt een verdieping op de module Inleiding marketing en versterkt je kennis op marketinggebied. Je leert onder andere over marktonderzoek, marketinginstrumenten, online marketing, internationale marketing, financiële en portfolio-analyse, de SWOT-analyse en marketingstrategie.
|
5 |
|
Digital marketing Digital marketing
De module Digitale marketing biedt een grondige kennismaking met de mogelijkheden en middelen van online marketing. Na afronding ben je in staat de diverse technieken toe te passen.
|
5 |
|
Marktonderzoek & big data Marktonderzoek & big data
Deze module biedt een brede basis op het gebied van marktonderzoek op basis van analyse van o.a. grote hoeveelheden data. Je leert signaleren wanneer een marktonderzoek ingezet kan worden en je leert aan de hand van marktonderzoek en uit analyses uit big data vaststellen wat de wensen en behoeften zijn van huidige en potentiële afnemers.
|
5 |
|
Customer insight & personalisatie Customer insight & personalisatie
Tijdens deze module krijg je inzicht in de factoren die invloed hebben op het consumentengedrag. Op basis hiervan ga je verschillende scenario’s formuleren en deze vertalen naar de inzet van marketinginstrumenten in de verschillende fasen van het consumentenbeslissingsproces.
|
5 |
|
Contentmarketing Contentmarketing
Het bieden van relevante mediacontent wordt steeds belangrijker om een publiek te vinden en te binden aan een organisatie. In deze module maak je kennis met contentmarketing. Je leert welke verschillende vormen, toepassingsgebieden en contenttoepassingen er zijn. Ook leer je hoe je hier zelf een plan voor kunt opstellen en leer je zelf relevante content (bijvoorbeeld in de vorm van een vlog of een blog) maken.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Marketing intelligence Praktijkintegratie Marketing intelligence
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je aan de hand van de probleemomschrijving, die betrekking heeft op de marketing en sales activiteiten, een onderzoeksvraag op en formuleer je de daarmee samenhangende deelvragen. In een deelvragenmatrix komt tot uitdrukking welke vragen via welke onderzoeksmethode worden onderzocht, zoals desk- of fieldresearch en primaire of secundaire bronnen. De onderzoeksresultaten en verantwoording worden weergegeven in een onderzoeksrapport.
|
5 |
|
Cluster 4: Creëren van klantwaarde
Na afronding van dit cluster ben je goed op de hoogte van digitale marketing en kun je dit adequaat toepassen. Je leert onder andere de verschijningsvormen van digitale marketing verbinden met het belang van de organisatie, past corporate identity en branding toe en draagt verantwoordelijkheid voor de uitgevoerde marketingacties.
|
30 |
|
Strategische marketing Strategische marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Waardepropositie ontwerpWaardepropositie ontwerp
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Customer loyalty engagement Customer loyalty engagement
Hoe zorg je dat je klanten trouw blijven aan jouw organisatie? Dat is de vraag waar het in deze module om draait. Je doet basiskennis op op het gebied van customer loyalty engagement. Na afronding ben je in staat om op operationeel niveau de noodzaak en consequenties van CRM-toepassingen in een organisatie te overzien en het klantcontactproces te optimaliseren.
|
5 |
|
Omnichannel marketing Omnichannel marketing
In dit onderdeel doe je kennis en inzicht op van distributiekanalen, kanaalstructuren, kanaalconflicten en de relatie van marketing management met supply chain management.
|
5 |
|
Identiteit en imago Identiteit en imago
In deze module verwerf je conceptuele vaardigheden met betrekking tot het analyseren van de begrippen identiteit en imago, waardoor je enerzijds adviezen kunt geven in reputatiemanagement van een organisatie en anderzijds een basis van een gewenst imago kunt creëren. Je kunt hierdoor optreden als gesprekspartner van opdrachtgevers ten aanzien van communicatiegerichte werkzaamheden.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Creëren van klantwaarde Praktijkintegratie Creëren van klantwaarde
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht stel je een klantoverzicht op. Dit overzicht kan een klantenpyramide zijn of een 20-80 overzicht. Naast de geeft je advies om de klantwaarde te vergroten, zowel vanuit het perspectief van de klant als de organisatie. Hierbij maak je gebruik van bijvoorbeeld branding en digital marketing.
|
5 |
|
Cluster 5: Management & organisatie
In dit cluster verbind je (internationale) klanten met behulp van customer loyality engagement voor langere tijd aan de marketingactiviteiten van de organisatie. Je leert (internationale) toeleveranciers motiveren om zaken te doen, je leert langdurige en duurzame relaties met hen aangaan en krijgt kennis over hoe je deze relaties door de inzet van adviesvaardigheden beïnvloedt.
|
30 |
|
Kennismanagement Kennismanagement
Tijdens deze module staan vragen als: wat is kennismanagement, wat is de toegevoegde waarde van kennismanagement en op welke manieren kan kennismanagement toegepast worden in de praktijk centraal.
|
5 |
|
Inkoop en leveranciers Inkoop en leveranciers
Hoe zorg je ervoor dat de juiste producten op de juiste plaats van de juiste kwaliteit op de juiste tijd in de juiste hoeveelheden tegen de juiste prijs beschikbaar zijn? In dit onderdeel wordt het uitgebreid besproken.
|
5 |
|
Projectmanagement Projectmanagement
Projectmatig werken wordt meer en meer (h)erkend als een efficiënte, doelgerichte werkwijze. Door de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de vele veranderingen op alle denkbare gebieden worden veel van dergelijke eenmalige en complexe activiteiten noodzakelijk. Om deze activiteiten op een effectieve en efficiënte manier binnen de gestelde tijd en binnen het gestelde budget uit te voeren wordt vaak gekozen voor een eenduidige aanpak: projectmanagement. Tijdens de module Projectmanagement maak je kennis met de theoretische en praktische kanten van projectmanagement.
|
5 |
|
Adviesvaardigheden Adviesvaardigheden
Deze module leert je om een professioneel advies uit te brengen. Daarbij komen alle stappen van het adviestraject aan bod. Van het bepalen van behoeften en het doen van vooronderzoek, tot het implementeren van het advies en het afsluiten en evalueren van het adviestraject met de opdrachtgever. Daarnaast wordt besproken wat de taken zijn van een externe en interne adviseur en welke ethische aspecten belangrijk zijn bij het werk van een adviseur.
|
5 |
|
Marketing accountabilityMarketing accountability
Tijdens de module Marketing accountability staan vragen als: wat is marketing accountability, wat is de toegevoegde waarde van marketing accountability en op welke manieren kan marketing accountability toegepast worden in de praktijk centraal.
|
5 |
|
Praktijkintegratie management & organisatie Praktijkintegratie management & organisatie
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster.
|
5 |
|
Cluster 6: Specialisatie Accountmanagement
Vind jij het contact met klanten heel belangrijk? Dan is de specialisatie Accountmanagement aan te raden. Tijdens dit cluster breng je de koopprocessen in kaart en ga je succesvolle relaties met afnemers aan. Verder los je op creatieve wijze en op management niveau klantproblemen op.
|
30 |
|
Accountmanagement Accountmanagement
De module Accountmanagement geeft een basis voor het opstellen van een accountplan en het geven van leiding aan een accountteam.
|
5 |
|
Brandmanagement Brandmanagement
In deze module leer je principes en modellen op gebied van merkmanagement toelichten aan de hand van het proces van merkontwikkeling, merkmeerwaarde en het onderhouden en uitbouwen van een merk. Verder leer je meer over de principes van het toepassen van een situatieschets voor merkontwikkeling en merkmeerwaarde meten en analyseren.
|
5 |
|
Acquisitie en relatiebeheer Acquisitie en relatiebeheer
De module Acquisitie en relatiebeheer behandelt de vaardigheden die nodig zijn om nieuwe klanten te werven en bestaande te behouden. De module gaat over het herkennen, ontwikkelen en toepassen van verkoopvaardigheden met als doel een betere beheersing van deze vaardigheden.
|
5 |
|
Internationaal ondernemen Internationaal ondernemen
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Business marketing Business marketing
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
Praktijkintegratie Specialisatie Accountmanagement Praktijkintegratie Specialisatie Accountmanagement
In de praktijkintegratiemodule pas je de opgedane theorie toe in een praktische context. Hierbij werk je aan het verder ontwikkelen van algemene competenties en specifieke beroepscompetenties. Ook onderzoeksvaardigheden zijn hierbij van belang. De praktijkintegratieopdracht sluit aan bij de leeruitkomst van het desbetreffende cluster. In deze opdracht adviseer je op basis van een eigen gemaakte klantenanalyse op welke wijze klanten worden beheerd, hoe deze worden behouden, hoe om te gaan met verschillen en hier oplossingen voor te geven, hoe nieuwe klanten worden geworven en er eventueel gebruik gemaakt wordt van nieuwe verkoopkanalen.
|
5 |
|
Cluster 7: Stage
|
30 |
|
StageStage
Tijdens de stage leer je werken in de praktijk, voer je praktijkopdrachten uit en ontwikkel je belangrijke vaardigheden. Bij de start van de stage wordt een stageplan gemaakt, waarin de leerdoelen op het niveau van de algemene HBO-competenties zijn opgenomen. Tijdens de stage zijn er twee functioneringsgesprekken over de voortgang/realisatie van het stageplan. Ter afronding van de stage wordt een stageverslag geschreven.
|
30 |
|
Cluster 8: Afstuderen
|
30 |
|
PortfolioPortfolio
Gedurende de gehele opleiding leg je een digitaal portfolio in. Hierin maak je je ontwikkeling inzichtelijk. Bij het portfolio krijg je ondersteuning van de opleidingscoach.
|
5 |
|
Verdieping onderzoeksvaardigheden en adviesvaardighedenVerdieping onderzoeksvaardigheden en adviesvaardigheden
Informatie over deze module volgt tijdens de opleiding.
|
5 |
|
AfstudeeronderzoekAfstudeeronderzoek
Tijdens de afstudeeropdracht komt het volgende aan de orde: het zoeken van een geschikt onderwerp en omgeving voor de afstudeeropdracht, het maken van een plan van aanpak, het uitvoeren van onderzoek, het interpreteren van de resultaten van het gedane onderzoek, het reflecteren op het gehele proces (zowel op het onderzoek zelf, als op de interpretatie van de resultaten), het onderbouwd en logisch presenteren van de resultaten van het onderzoek in een verzorgd format inclusief conclusies en aanbevelingen.
|
20 |
|
Totaal Hoofdfase |
180 |
|
Totaal HBO-bachelor Commerciële Economie - Specialisatie accountmanagement |
240 |
|